منازعات-واشنگتن-و-مسکو،-مانع-تحقق-صلح-در-افغانستان

رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک روسیه می گوید که سایه های منازعات واشنگتن و مسکو روی پروسه صلح افغانستان تاثیر گذار است اما به هر صورت جنگ باید پایان یابد.

به گزارش افغان نیوز: نیکلای پلاتینکوف، رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک روسیه، روز پنج شنبه(1، قوس) طی یک نشست خبری در کابل گفت؛ ما صلح بین الافغانی میخواهیم و چیزی بنام قوه سومی نباید وجود داشته باشد، هرچند سایه های منازعات آمریکا و روسیه روی پروسه صلح افغانستان تاثیر گذار است؛ اما در نهایت جنگ در افغانستان باید پایان داده شود.

عطالله سلیم، معاون شورای صلح کشور گفت: از یک سال به این سو شورا بخاطر اجماع ملی و تامین صلح کارهای زیادی را انجام داده و در مورد کسانی که در برابر نظام افغانستان می جنگند بحث صورت گرفته و اکنون این جنگ مشروعیت خود را ازدست داده است.

وی افزود؛ تلاش های نیز در ایران میان طالبان و شورای عالی صلح صورت گرفت و بعد راه مسکو شدیم، در این نشست نیز به دستاوردهای زیادی دست یافتیم، خوشبختانه در افغانستان اکنون هیچگونه صدای مخالفت با صلح را نمیشنویم.

آقای سلیم گفت؛ اینکه چرا حکومت افغانستان در نشست مسکو اشتراک نکرد مربوط خود آن است اما اشتراک کنندگان در این نشست برای تامین صلح لبیک گفتند. بنابراین در این نشست ما باید موضع شورای عالی صلح را می گرفتیم نه موضع حکومت را. زیرا ما آماده برداشتن هر موانعی از سد راه صلح هستیم.

او تصریح کرد؛ در گذشته هر نشستی که با طالبان داشتیم از آدرس شورای عالی صلح نداشتیم، اما این اولین بار بود که بصورت مستقیم از آدرس شورا بحث صورت گرفت.

به گفته وی؛ بیانیه طالبان سه بخش داشت، بخش اول آن یک بحث کمپاینی بود و بخش دوم شان نیز متاسفانه از خود طالبان نبود، در بخش سوم آن روی نحوه نظام بعدی دولت افغانستان بود که یک نظام مشارکتی و همه شمول بود که همه اقوام بصورت مساویانه در نظام مشارکت داشته باشند.

نتیجه گیری که در این بحث صورت گرفت این بود که همه کشورها خصوصا روسیه توافق نمودند تا نشست های بعدی هم صورت بگیرد و زمینه گفتگوهای مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان نیز فراهم شود.

سلیم گفت: شورای عالی صلح از نشست های غیر رسمی و رسمی شان نیز برای طالبان اطمینان داده است که در هرجا و زمانیکه آنان بخواهند ما حاضر به گفتگو هستیم. وی افزود؛ هرچند روسیه میتوانیست که از این فرصت بهره برداری خوبی داشته باشد اما متاسفانه برخورد شان بصورت عادلانه و یکسان نبود. یعنی استفادۀ را که باید می کرد، نکرد. بنابراین اگر همچون جلسه در آینده نیز برگزار شود، برای شورای عالی صلح موثریت و مهم نخواهد بود.

وی تاکید داشت که طالبان در نشست غیر رسمی یک سرمایه گذاری خوبی را انجام دادند و در حضور رسانه های خارجی و روسیه اعلام نمودند که حدود ۷۱ درصد خاک افغانستان تحت تسلط شان می باشد. دلیل اش هم این بود که متاسفانه در این نشست به طالبان بیشتر فرصت داده شد.

در همین حال خلیل رومان تحلیل گر مسایل سیاسی می گوید: افغانستان همیشه از سوی سه و چهار کشور همسایه اش متضرر شده است و اکنون نیز گفته می شود که سلاح های طالبان توسط روسیه و ایران تهیه می شود.

منازعات واشنگتن و مسکو، مانع تحقق صلح در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد