مکاتب-افغان-ترک-ربطی-به-ترکیه-ندارد

مسوولان مکاتب افغان ترک، نامه ای مبنی بر انحلال این مکاتب را غیر قانونی خوانده می گویند که استادان و موسسات افغان ترک به هیچ کشوری ربط نداشته و بنیان گذار آن اولیای شاگردان می باشند.

به گزارش افغان نیوز: اولیای شاگردان مکاتب افغان ترک امروز شنبه( 5 – حوت) درکابل، طی گردهمایی اظهار داشتند که وزارت اقتصاد نامه ای را جهت انحلال مکاتب افغان ترک بصورت غیرقانونی امضاء نموده و باید به مراجع عدلی و قضائی معرفی نماید.

محمدیوسف پشتون، رئیس کمیته اولیایی شاگردان افغان ترک گفت:« حدود 72 روز می شود که دو تن از استادان تحت نام های « یلمازآیتن و سامی یاووز» به اتهام هویت ترکی بودن، تحت نظارت خانگی به سر می برند.»

اولیای شاگردان مکاتب افغان ترک، این ادعا را رد کرده، می گویند که استادان و موسسات افغان ترک به هیچ کشوری ربط نداشته و بنیان گذار آن اولیای شاگردان می باشند.

آقای پشتون افزود، استرداد این دو استاد مکاتب افغان ترک به دولت ترکیه، غیرقانونی بوده و خلاف موازن حقوق بشری و عنعنات افغانی می باشد.

 او گفت، ما به هیچ وجه اساتید فرزندان خویش را تسلیم دولت دیگر نمی کنیم و آنها را بدون حکم نهایی محکمه بری‌الذمه می دانیم.

رئیس کمیته اولیای شاگردان خاطر نشان ساخت، اصرار دولت مبنی بر استرداد آنها با واکنش جدی خانواده ها و شاگردان این مکاتب مواجه خواهد شد.

وی گفت، از دولت می خواهیم که در این زمینه مفاد قوانین نافذه کشور به ویژه قانون استرداد متهمین و محکومین، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانیسون های بین‌المللی که افغانستان به آنها محلق می باشد را جدا رعایت نماید.

ازسوی هم شکور داد رأس، معاون کمیته اولیای شاگردان مکاتب افغان ترک می گوید که اگر تفاهمنامه غیرقانونی که میان دولتین در زمینه به امضاء برسد، ما با تمام توان در برابر تصامیم غیرقانونی قرار گرفته و به کسی اجازه نخواهیم داد که بدون حکم قانونی محکمه، وارد حریم این مکاتب شده و یا مدیریت مکاتب را تعویض نماید.

مسئولین کمیته اولیای شاگردان مکاتب افغان ترک تاکید دارند که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور باید به خواست های ما پاسخ دهد.

در اعلامیه کمیته اولیای شاگردان مکاتب افغان ترک آمده است که تلاش های ما در یک سال گذشته همراه با مسامحه و از خود گذری بوده است.

اما، اگر تفاهم نامه ای در این زمینه میان وزارت های معارف دو کشور به امضاء برسد، اعلام می نمایم که با تمام وسایل به داد خواهی متوسل شده و از حقوق مدنی و سیاسی خود استفاده خواهیم کرد که در آن صورت مسئولیت عواقب وخیم آن بدوش مقامات تصمیم گیرنده خواهد بود.

این درحالی است که حدود دو ماه قبل، مسئولین امنیتی، 5 تن از استادان یکی از مکاتب افغان ترک را درشهرکابل باز داشت نمودند که 3 تن آنان را آزاد و دوتن دیگر آن تا اکنون تحت نظارت خانگی قرار دارند.

مکاتب افغان ترک ربطی به ترکیه ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد