ناامنی-و-تروریزم-با-مواد-مخدر-ارتباط-مستقیم-دارد

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی اظهار داشت که ناامنی و تروریزم با مواد مخدر ارتباط مستقیم دارد، زیرا ۴۰ تا۶۰ درصد منابع تمویل جنگِ افغانستان را مواد مخدر تشکیل می‌دهد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در نشست گروه کوچک دابلن به منظور هماهنگی و جلب کمک‌های بین‌المللی در امر مبارزه مشترک با مواد مخدر، گفت که طبق آمارها ۴۰-۶۰ درصد منابع تمویل جنگِ افغانستان را مواد مخدر تشکیل می‌دهد. بنابراین، لازم است که تلاش‌ها بیشتر و متمرکز شود.

وی افزود؛ اگر تولید، کشت و پروسس مواد مخدر افزایش یافته، سوال پیش می‌آید که تلاش‌های ما چه نتیجه دارد؛ ولی اگر این کمک‌ها و تلاش‌ها صورت نمی‌گرفت، وضعیت بدتر از این می‌شد.

رییس اجراییه کشور هشدار داد که مواد مخدر یک تهدید جهانی برای همهٔ کشورهاست؛ اما مسأله تولید، مصرف و انتقال مواد کمیاوی از طریق مختلف به افغانستان بسیار جدی می‌باشد.

عبدالله عبدالله بیان داشت که ما همکاری همه را می‌خواهیم؛ ولی برخی از کشورها تنها افغانستان را متهم کرده و تمام بار را بالای این کشور می‌اندازند. توقع داریم که آنها ادای مسوولیت کنند.

وی گفت که مبارزه با مواد مخدر بدون هماهنگی و همکاری جامعه جهانی و کشورهای منطقه نتیجه نمی‌دهد. ما از کشورهایی که صادقانه کار کردند، قدردانی می‌کنیم.

آقای عبدالله تاکید کرد که تنها با پوشاندن مشکل به نتیجه نمی‌رسیم بلکه باید عوامل آن درک و شناسایی شود و سپس راه حل پیدا کنیم. کنفرانس ژنیو را پیش داریم و تا آن زمان کار دقیق صورت گیرد.

سوی گفت که وزارت‌های سکتوری نقش مستقیم در کاهش تقاضا، آگاهی عامه و معشیت بدیل دارد و آنها نباید این مسأله را تنها وظیفه یک اداره بدانند.

رییس اجراییه کشور وعده سپرد که قوانین، پلان جامع محو مزارع کوکنار، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تخریب مزارع، بودجه و تعهدات افغانستان را در امر مبارزه با تروریزم در سطح حکومت به بحث می‌گیرد.

قابل ذکر است که در ولایت های ناامن مانند هملند، جوزجان، فاریاب و قندوز بیش ترین مواد مخدر کشت و پروسس می شود.

ناامنی و تروریزم با مواد مخدر ارتباط مستقیم دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد