نشست-بین‌الافغانی-در-تهران-جنگ-راه-حل-نیست

نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان پس از دو روز گفتگو در تهران، توافق کرده اند که جنگ راه حل نبوده و باید همه تلاش‌ها بر راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز متمرکز شود.

به گزارش افغان نیوز؛ هیأت‌های دولت افغانستان و طالبان، بعد از دو روز گفتگو (۱۶ و ۱۷ سرطان) در تهران، روی برخی موارد به توافق رسیده اند.

در اعلامیه‌ی مشترک دو طرف آمده است که با درک خطرات ناشی از ادامه‌ی جنگ و صدمه‌ای که به افغانستان وارد می‌شود، جنگ راه حل نبوده و باید همه تلاش‌ها بر راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز متمرکز شود.

اعلامیه می‌افزاید: «گفت‌وگوها در فضای صمیمانه صورت گرفت و همه مسایل، به گونه‌ی مفصل و با صراحت مطرح شد. هر دو طرف، تصمیم گرفتند تا مواردی را که ضرورت به مشوره‌ی بیش‌تر دارد، مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دایمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه‌ی دست‌یابی به آن، در نشست بعدی که به زودی برگزار خواهد شد، مورد بحث قرار داده و به نتیجه برسند.»

در اعلامیه، آمده است که دو طرف، نشست تهران را فرصت و زمینه‌ی جدید برای تقویت راه حل سیاسی و حل بحران افغانستان دانسته اند.

هیئت گروه طالبان به ریاست شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان، روز چهارشنبه (۱۶ سرطان) به دعوت رسمی دولت ایران به تهران رفت. این هیئت، در حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران، با برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان، دیدار کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ ایران در آغاز این نشست، گفت که ایالات متحده در افغانستان شکست خورده است. بنابراین، مردم و رهبران سیاسی افغانستان، باید برای آینده‌ی کشورشان تصمیمات دشواری بگیرند.

وزیر خارجه‌ی ایران، نتیجه‌ی ادامه‌ی جنگ در افغانستان را نامطلوب خوانده و از دو طرف خواست تا به میز گفت‌وگوها برگردند و از راه گفت‌وگو، به توافق سیاسی دست یابند.

این درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیوند به نشست بین‌الافغانی در تهران گفته که میزبانی ایران از مذاکرات صلح افغانستان ممکن سازنده باشد.

نشست بین‌الافغانی در تهران: جنگ راه حل نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد