نظام-آینده-افغانستان؛-همه-شمول-و-فراگیر-باشد

شورای علمای شیعه افغانستان با اعلام موضع این شورا در پیوند به وضعیت جاری کشور، خواستار ایجاد نظام اسلامی، فراگیر و همه‌شمول با اشتراک تمامی جریان‌های موجود در افغانستان شد.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد اکبری، معاون شورای علمای شیعه افغانستان امروز( سه‌شنبه، 2 سنبله) در نشست خبری گفت که اعضای این شور می‌خواهند که هرچه زودتر نظام فراگیر، همه‌شمول با اشتراک مردم افغانستان هم از شیعه و سنی تشکیل شود، تا مردم افغانستان از نعمت نظام و نظم برخوردار شود.

سید عالمی بلخی، وزیر پیشین وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان و عضو این شورا گفت که آنان برای رسیدن افغانستان به صلح و ایجاد نظام همه‌شمول با تحریک طالبان همکاری لازم را می‌کنند.

او تأکید کرد که با فرار اشرف غنی بی‌نظمی در کشور شکل گرفته و پروسه صلح به بن رسید. آقای بلخی افزود که با آنکه بی نظمی در نبود قدرت به وجود آمد؛ اما طالبان امنیت را به بهترین وجه ممکن آن، در چند روز گذشته تأمین کرد.

آیت‌الله صالحی مدرس، رییس شورای علمای شیعه افغانستان، پایه اسلام را اتحاد مسلمانان دانسته و تأکید کرد که افغانستان هیچ زمانی شاهد جنگ شیعه و سنی نبوده است و اتحاد میان فرقه‌های مذهبی در کشور پایدار است.

این شورا در اخیر با صدور اعلامیه 18 ماده‌ای خواستار از بین بردن فقر، بیکاری و ایجاد اشتغال در کشور شده و تأکید کردند که صلح تنها به زمین گذاشتن تفنگ و ختم جنگ نیست، بلکه برای تأمین صلح عادلانه و پایدار باید باور و روحیه صلح‌آمیز، در جامعه ایجاد و تقویت شود.

در اعلامیه آمده است که عفو عمومی از جانب طالبان قابل تحسین است؛ اما در برخی موارد دیده می‌شود که رفتارهای خلاف آن صورت می‌گیرد و شورای علمای شیعه می‌خواهد که چنین رفتارهای باید به گونه جدی بررسی شود.

در اعلامیه تأکید شده است که نظام آینده و پسا صلح باید همه‌شمول و آیینه تمام نمای تمامی اقوام ساکن در کشور باشد و در تفاهم با جناح‌های مختلف شکل گیرد.

این در حالی است که همواره سخنگوی طالبان از ایجاد نظام همه شمول و اسلامی سخن گفته است و دیده شود که آیا طالبان به نظام همه شمول تن می‌دهد یا خیر.

نظام آینده افغانستان؛ همه شمول و فراگیر باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد