نمایندگان-جامعه-جهانی-از-انتخابات-افغانستان-حمایت-کردند

نمایندگان جامعه جهانی بار دیگر از برگزاری انتخابات پارلمانی پیش رو در افغانستان اعلام حمایت همه‌جانبه کردند و نسبت به برگزاری انتخابات شفاف و قابل قبول با استفاده از سیستم بایومتریک تأکید ورزیدند.

به گزارش افغان نیوز: جلسۀ مشترک میان نمایندگان جامعه جهانی، کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، ادارۀ احصائیه مرکزی افغانستان و دیگر نهادی‌های ذی‌ربط، در قصر گلخانه به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور برگزار و مسایل انتخاباتی افغانستان به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نمایندگان کمیسیون‌های انتخاباتی، رئیس ادارۀ احصائیه مرکزی افغانستان، معاون سفیر ایالات متحده آمریکا، سفیر استرالیا، معاون سفیر بریتانیا، شارژدافیر سفارت دانمارک، شارژدافیر سفارت جاپان، شارژدافیر سفارت جرمنی، معاون نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، نمایندۀ ملکی ناتو و شارژدافیر اتحادیه اروپا در افغانستان اشتراک داشتند.

قابل ذکر است که روز چهارشنبه هفته گذشته نیز جلسۀ مشترکی با حضور سفرا و نمایندگان جامعه جهانی به ریاست معاون دوم رئیس جمهور برگزار و در مورد مسایل انتخاباتی افغانستان بحث و گفتگو صورت گرفته بود. جلسه امروز نیز به تعقیب همان جلسۀ قبلی به هدف بررسی آخرین وضعیت، چالش ها و سؤالات مطرح شده راجع به استفاده از دستگاه بایومتریک دایر گردید.

در این جلسه نمایندگان جامعه جهانی بار دیگر از برگزاری انتخابات پارلمانی پیش رو در افغانستان اعلام حمایت همه‌جانبه کردند و نسبت به برگزاری انتخابات شفاف و قابل قبول با استفاده از سیستم بایومتریک تأکید ورزیدند. به گفته نمایندگان جامعۀ جهانی، استفاده از سیستم بایومتریک و نظارت همه‌جانبه بر فرایند انتخابات می‌تواند زمینه را برای انتخابات شفاف، سالم و عادلانه فراهم سازد. نمایندگان همکاران بین‌المللی افغانستان وعده سپردند که مانند گذشته در فرایند انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده با مردم و حکومت افغانستان همکار خواهند بود.

در این جلسۀ علاوه بر مباحث عمومی راجع به مسایل انتخاباتی افغانستان، در خصوص طرزالعمل کمیسیون مستقل انتخابات راجع به نحوۀ استفاده از سیستم بایومتریک، محرمیت رأی‌دهی با دستگاه‌های بایومتریک، چگونگی استفاده و محافظت از دستگاه‌های ریزرف بایومتریک، عکس‌گرفتن از خانم‌های رأی‌دهنده در فرایند رأی‌دهی، احتمال استفادۀ نهادهای دیگر از دستگاه‌های بایومتریک، میکانیزم بررسی تفاوت شمارش آرای انداخته‌شده در صندوق و آرای ثبت‌شده در دستگاه بایومتریک، به طور مفصل بحث و گفتگو صورت گرفت.

استاد دانش معاون دوم رئیس جمهور محرمیت، شفافیت و برگزاری به موقع و عادلانۀ انتخابات پارلمانی را از خواسته‌های اصلی حکومت، مردم و احزاب سیاسی افغانستان خواند و از آمادگی حکومت افغانستان برای تأمین امنیت انتخابات و برگزاری انتخابات در زمان تعیین‌شده اطمینان خاطر داد و افزود که حکومت افغانستان و همکاران بین‌المللی در راستای برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و آزاد با کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همکاری همه‌جانبه دارند.

گلا جان عبدالبدیع صیاد رئیس مستقل کمیسیون انتخابات افغانستان در خصوص استفاده از سیستم بایومتریک گفت که کمیسیون مستقل انتخابات در این رابطه طرزالعمل جامعی را تهیه کرده است که در وبسایت این کمیسیون نشر شده و تمام فرایند استفاده از سیستم بایومتریک مطابق با این طرزالعمل صورت خواهد گرفت. وی اطمینان خاطر داد که کمیسیون مستقل انتخابات در مورد بروز مشکلات احتمالی تدابیری لازم را اتخاذ کرده است.

به گفتۀ رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، در سیستم بایومتریک علاوه بر نشان دو انگشت رأی دهنده، عکس تذکره، استیکر و عکس رأی‌دهنده نیز گرفته می‌شود که با ذخیرۀ این مشخصات برای هر رأی دهنده، یک بارکد مخصوص چاپ می‌شود که رأی و شمارش آن توسط همین بارکد خاص بررسی می گردد و قابل اعتبار است. وی افزود که در زمان شمارش نهایی نیز همین بارکد واحد و مخصوص قابل اعتبار است و رأی با بارکد اضافی زیر نظارت ناظرین انتخاباتی باطل اعلام خواهد شد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به سؤال چگونگی استفاده از دستگاه‌های اضافه و ریزرفی گفت که این دستگاه‌ها برای ضرورت و بروز مشکلات احتمالی تدارک دیده شده که دارای نمبر خاص است و تنها در صورت ضرورت، آن هم با طی مراحل قانونی و با صدور اجازه از مرکز قابل استفاده است.

به گفتۀ رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، برای آن عده از خانم‌های رأی‌دهنده که برای گرفتن تصویر از چهره‌شان راضی نباشد، رأی آنان با گرفتن نشان دو انگشت، عکس تذکره و استیکر و دیگر تجهیزات فنی مانند رنگ و نشان های نامرئی قابل اعتبار است.

یکی از سؤالات مهم در این جلسۀ مشترک، میکانیزم در نظر گرفته شده در مورد تفاوت شمارش آرای ریخته شده در صندوق و آرای ثبت شده در دستگاه بایومتریک در هر سایت رأی‌دهی بود.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که در صورت بروز این مشکل، پس از بررسی‌های فنی، اطلاعات ثبت شده در دستگاه بایومتریک ارجحیت دارد.

استاد دانش معاون رئیس جمهور در این جلسه علاوه بر میکانیزم‌های فنی در نظر گرفته شده از جانب کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، بر حضور و نظارت ناظرین جامعۀ جهانی، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و انتخاباتی بر فرایند انتخابات پارلمانی افغانستان تأکید کرد.

نمایندگان جامعه جهانی از انتخابات افغانستان حمایت کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد