نهاد-رسانه‌ی-افغانستان-اعلام-موجودیت-کرد

فعالین و خبرنگاران کشور نهادی را به منظور حفظ آزادی بیان و مصونیت جانی و تامین حقوق خبرنگاران ایجاد کرده می‌گویند که مسوولان حکومت جدید باید به قدرت رسانه‌ها ایمان آورده و اقرار کنند.

به گزارش افغان نیوز؛  نهادی رسانه‌ی تحت نام «نهاد رسانه‌ی افغانستان» امروز پنجشنبه(27، عقرب) در کابل اعلام موجودیت کرد.

ابوذرصارم، رئیس این نهاد گفت: « هرچند برخی نهاد‌ها در 20 سال اخیر فعالیت موثر داشته‌اند اما با تناسب امکانات دست داشته‌شان، هیچ فعالیت آنها قابل قبول خبرنگاران نبوده بلکه تلاش آنها تجارت و امتیاز‌گیری سیاسی بودند.»

وی با بیان اینکه ما برای تقابل و رقابت منفی نیآمده‎ایم، تاکید کرد: حمایت از آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ها از اهداف اساسی این نهاد می‌باشد.

در همین حال، سید طاها فضل رئیس کمیته نشرات این نهاد گفت: «نهاد رسانه‌ی افغانستان با در نظر داشت اوضاع سیاسی و درک نگرانی‌های جامعه رسانه‌ی، باور به آزادی بیان و کار برای مصونیت و حفظ حرمت خبرنگاران با همکاری جمعی از خبرنگاران پا به عرصه وجود گذاشته است.»

وی بیان داشت: نهاد رسانه‌ی افغانستان، باورمند به نقش انکار ناپذیر رسانه‌ها در پیش برد امور اجتماعی و سیاسی است، رسانه ها تاثیر عمیق بر سمت و سو دادن گفتمان‌های جاری در جامعه دارد. پس با این پیش فرض، می‌توان ادعا کرد که جامعه و مسائل اجتماعی-سیاسی جامعه بدون رسانه و خبرنگار ناقص و نا تکمیل است.

آقای فضل تاکید کرد، اکنون زمان آن فرارسیده تا همه اقشار جامعه، نهادها و صاحبان قدرت و حاکمیت به قدرت بی‌حد و مرز رسانه‌ها ایمان بیاوریم و اقرار کنیم که جامعه‌ی بدون رسانه‌های جمعی، جامعه معیوب و ناقص است. 

وی با بیان اینکه گروه‌های مختلف اجتماعی ما باید بدانند که خبرنگار راوی درد مردم است، گفت: خبرنگار هیچ پیوند و غرضی با اهل قدرت ندارند پس احترام به خبرنگار در واقع احترام به تاریخ یک ملت است.

رئیس کمیته نشرات نهاد رسانه‌ی افغانستان گفت: یکی ازمسوولیت‌های اساسی ما، تسهیل و تقویت روابط بین حکومت و خبرنگاران است تا دسترسی خبرنگاران را به اطلاعات ساده سازند و فرهنگ پاسخگویی درنهاد‌های حکومتی نهادینه شود. 

او افزود: ما با در نظر داشت اوضاع بد اقتصادی صاحبان رسانه و خبرنگاران، نهاد رسانه‌ی افغانستان از حکومت فعلی می‌خواهیم که مالیات جواز فعالیت رسانه‌ها، به خصوص مالیات جواز خبرگزاری‌ها را معاف اعلام کند.

عبدالخلیل رحیمی، رئیس نشرات وزارت اطلاعات فرهنگ طالبان گفت: ما متعهد به حمایت از خبرنگاران و رسانه‌های آزاد هستیم و ایجاب هم نمی‌کند که رسانه‌ها با نظام همسو حرکت کنند بلکه برعکس باید رسانه‌ها جهت اصلاح امور حکومت را نقد کند.

او افزود: ما با برنامه‌های مشخص وارد عمل می‌شویم اما به رسانه‌ها اطمینان می‌دهیم که از هیچ نوع اهرم فشار بالای خبرنگاران و رسانه‌ها استفاده نخواهیم  کرد مگر اینکه کارهای آنها در مغارت با ارزش‌های اسلامی باشد.

او تاکید کرد که حفاظت از جان و مال خبرنگاران و صاحبان رسانه‌های آزاد در اولویت کاری امارت اسلامی افغانستان قرار دارد و رسانه‌ها هم باید مسلکی شده و در نشرات خویش اصل بی طرفی را در نظر داشته باشند.

در همین حال، حجت الله مجددی رئیس انجمن خبرنگاران افغانستان گفت: ما با مقامات امارت اسلامی در قسمت مصونیت جانی، مالی خبرنگاران و حق دسترسی به اطلاعات صحبت کرده و تلاش‌های داشتیم که نتیجه بخش بوده است.

وی بیان داشت: ما در قسمت مصونیت مالی خبرنگاران با سازمان ملل متحد نیز صحبت کردیم و در حال تهیه یک دیتابس هستیم تا خبرنگاران بیکار شده را به آنها معرفی کرده و آنها مستقیمآ معاش خبرنگاران را پرداخت کند.

آقای مجددی برحق دسترسی به اطلاعات نیز تاکید کرده گفت: در قانون حق دسترسی به اطلاعات چیزی خلاف شریعت نیست و باید امارت اسلامی تصمیم خویش در باره آنرا اعلام کند.

حفیظ الله بار کزی، رئیس شورای خبرنگاران افغانستان گفت: در 20 سال گذشته پولی زیادی بنام خبرنگار حیف و میل شده است اما امروز جامعه رسانه‌ی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او افزود: ما تلاش داریم که جامعه جهانی را قناعت بدهیم تا بالای جامعه رسانه‌ی افغانستان سرمایه گذاری کند.

نهاد رسانه‌ی افغانستان اعلام موجودیت کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد