نهادهای-حامی-رسانه‌ها-از-نام-خبرنگاران-سوء-استفاده-می‌کنند

شماری از خبرنگاران، نهادهای حامی رسانه‌ها را به سو‌‌ء استفاده از نام و هویت خبرنگاران متهم کرده و می‌گویند که میلیون‌ها پول از این طریق حیف و میل شده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ این خبرنگاران، امروز( پنج‌شنبه، ۱ ثور) طی یک نشست خبری در کابل، هشدار دادند که اگر این نهاد‌ها مشروعیت خویش را از خبرنگاران اخذ نکنند، دروازه آنها را مسدود خواهند کرد.

آنان تصریح کردند که مسوولان نهاد‌های حامی رسانه‌ها تا یک هفته دیگر باید طی میکانیزم روشن مشروعیت فعالیت شان را از خبرنگاران و رسانه‌ها کسب کنند.

رسول شهزاد، خبرنگار در این نشست گفت که جمعی کثیری از خبرنگاران در یک حرکت خود جوش به منظور جلوگیری از سو استفاده‌ نهاد‌های حامی رسانه‌ها از نام و هویت خبرنگاران گیرد هم آمده و حرکت دادخواهی را در برابر این نهاد‌ها شکل داده اند.

آقای شهزاد گفت؛ تمام امتیازات معنوی و مادی خبرنگاران که توسط نهادهای بین‌المللی در افغانستان سرازیر می‌شود، از سوی چند نهاد خود خوانده بنام حامی رسانه‌ها و خبرنگاران حیف و میل می‌شود، ادامه این روند دیگر قابل قبول نیست.

محمد رقیب فیاض، یکی دیگر از خبرنگاران گفت که در 20 سال گذشته‌ نهاد‌های زیادی بنام حمایت از خبرنگاران و رسانه‌های ایجاد شده‌اند، اما جز حیف و میل میلیون‌های دالر کمک‌های بین المللی کاری نکرده‌اند.

فیاض وضعیت بد اقتصادی خبرنگاران و مسدود شدن رسانه‌ها به دلیل مشکلات مالی را در چند ماه گذشته نتیجه‌ای کار نادرست دانسته و گفت که اگر این نهادها پول سرازیر شده به نام آزادی بیان، حمایت از رسانه‌ها و خبرنگارن را درست مدیریت و مصرف می‌کردند، وضعیت اقتصادی رسانه‌ها امروز به مراتب بهتر از این بود.

او تاکید کرد: مسوولان نهاد‌های حامی رسانه‌ها که در حیف و میل و سو‌ء استفاده از هویت خبرنگاران نقش داشتند، امروز در داخل کشور حضور نداد و اکنون برخی همکاران آنان می‌خواهند باز همان روند باطل 20 ساله گذشته را ادامه و از نام خبرنگاران سوء استفاده کنند.

آقای فیاض از نهاد‌های بین المللی و کشورهای اروپایی خواست که جامعه رسانه‌ی و خبرنگاران افغانستان را در یک چارچوب روشن و مکانیزم شفاف بدون دخالت نهادهای متقلب، کمک کنند تا آزادی بیان در افغانستان بیشتر از این زیان نبیند.

فرخنده محبی یکی دیگر از خبرنگاران در این نشست خبری گفت که امروز 90 درصد خبرنگاران زن از کار بیکار شده و مصئونیت مالی و شغلی ندارند؛ اما نهادهای حامی رسانه‌ها میلیون‌ها دالر را به نام آنان حیف و میل کردند. این نهادها در نحوه مصرف کمک‌ها هیچ گونه شفافیت نداده و پاسخگو به خبرنگاران نیستند.

مصطفی شهریار، خبرنگار نیز گفت: رسانه‌ها اکنون در وضعیت بد اقتصادی قرارگرفته‌اند؛ یعنی از 587 رسانه، نشرات 229 رسانه متوقف شده‌اند و این وضعیت نشان‌ دهنده عدم کارآیی نهاد‌‎های حامی رسانه‌ها است. 

او خبرنگاران را آسیب‌ترین قشر جامعه عنوان کرده و گفت: بر اساس آمار‌ها، از 10 هزار و 479 خبرنگار 5 هزار و 928 آن بی‌کار شده‌اند.

مبین موحد‌، یکی از خبرنگاران در پیوند به سو استفاده از نام خبرنگاران، گفت که برخی نهادها و شرکت‌ها مثل  کام‌ایر در جریان روند تخلیه، افرادی را زیر نام خبرنگار از کشور خارج کردند.

موحد افزود که در کنار آن اخیرا یک فهرست طویل توسط حفیظ الله بارکزی رئیس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان رسانه‌ای شده است که قرار بوده با استفاده از نام و هویت خبرنگاران به بیرون از کشور انتقال داده شوند. 

او تاکید کرد که قصاب، مستری و کارمند شهرداری در این فهرست زیر نام خبرنگار برای انتقال به بیرون از کشور لیست شده است.

صنوبر پارسا در اخیر با قرائت قطعنامه خبرنگاران معترض گفت: ما جمعی از خبرنگاران خواستار آن هستیم که نهاد‌های بین المللی دیگر به هیچ کدام از این نهاد‌ها اعتماد نکنند، زیرا این نهاد‌ها از خون خبرنگار تغذیه و تجارت کرده و می‌کنند. 

در قطعنامه خبرنگاران آمده است که اگر نهاد‌های بین المللی خواستار کمک به خبرنگاران هستند، باید به صورت مستقیم به خود خبرنگاران داده شود.

نهادهای حامی رسانه‌ها از نام خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد