نگرانی-احزاب-سیاسی-از-مهندسی-انتخابات

شماری از احزاب سیاسی و بنیاد انتخابات شفاف افغانستان" تیفا" می گویند که استخدام کارمندان، کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی و پرداخت مصارف آن ازسوی وزارت مالیه، خود مهندسی انتخابات از سوی حکومت است.

به گزارش افغان نیوز: بنیاد انتخابات شفاف افغانستان و برخی از احزاب سیاسی امروز دوشنبه( 6 – حمل) درکابل، طی صدور اعلامیه مطبوعاتی مشترک در پیوند به مبهم بودن تاریخ برگزای انتخابات سال( 1397)، از مهندسی در امور انتخابات توسط حکومت خبر داده اند.

محمد نعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان" تیفا" گفت:« با گذشت هر روز نگرانی ها و چالش ها برای برگزاری انتخابات بیشتر شده و تلاش کمیسیون های انتخاباتی به تاخیر انداخته می شود.»

آقای ایوب‌زاده افزود، برخی از دولت‌مردان تلاش دارند تا برگزاری انتخابات را نا ممکن ساخته و بصورت مستقیم در امور انتخابات دخالت نمایند.

وی عدم امنیت مراکز رایدهی در ساحات دور را نیز از چالش های عمده و اساسی فرا راه برگزاری انتخابات دانسته، اظهار داشت، حکومت تا اکنون یک پلان امنیتی مشخص و دقیق را برای جلوگیری از تهدیدها اتخاذ نکرده است.

وی خاطر نشان ساخت، در کمیسیون های انتخاباتی تا اکنون نقش و مسئولیت ها تفکیک نشده است که خود، مدیریت پروسه را به بحران می کشاند.

او همچنان نقش احزاب سیاسی را در تلاش های امور انتخابات کم رنگ خوانده، می گوید که برای نظارت احزاب سیاسی فرصت فراهم نبوده و حضور آنان نادیده گرفته می شود.

ازسوی هم، احمد جاوید عالمی، عضو این نشست گفت که هنوز چالش های عمده و اساسی در هر دو کمیسیون های انتخاباتی وجود دارد. وی افزود، رئیس دارالانشاء، کمیشنران و مسوولان کمیسیون های انتخاباتی تعین نشده اند.

عالمی می افزاید که متاسفانه مسئولان کمیسیون های انتخابات، بیشتر به ساختار و امور داخلی کمیسیون ها مصروف هستند نه به پروسه های بیرونی و اعتماد سازی میان مردم؛ درحالی که ساحات و مراکز دور دست رایدهی تا اکنون درست شناسایی نشده و امنیت این ساحات تامین نیست.

در اعلامیه مطبوعاتی مشترک بنیاد انتخابات شفاف افغانستان و احزاب سیاسی تاکید شده است بر اینکه؛ حکومت مکلف است تا در تامین امنیت، مراکز رایدهی را همکاری نموده و رضایت احزاب سیاسی و سایر نهادهای ذیدخل در انتخابات را در امر شفافیت و تهیه لیست رایدهندگان  حاصل نماید.

همچنان در اعلامیه آمده است که حکومت باید وضعیت فعلی را کنترول و زمینه را برای برگزاری انتخابات فراهم سازد. در غیر آن بی ثباتی و نا امنی درکشور افزایش یافته و شرایط را برای مداخلات دشمنان کشور بیشتر مساعد می سازد.

این درحالی است که حدود چندی قبل، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی طی سخنرانی خود، مردم را از برگزاری انتخابات آینده اطمینان داده، اظهار داشت که انتخابات شفاف و عادلانه در تاریخ معیین آن برگزار خواهد شد.

نگرانی احزاب سیاسی از مهندسی انتخابات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد