نگرانی-از-بی‌توجهی-به-جوانب-حقوق-بشری-آزادی-زندانیان

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که بی‌توجهی حکومت و جامعه جهانی به جوانب حقوق بشری آزادی زندانیان تأسف‌بار بوده و می‌تواند عواقب نگران‌کننده‌ای برای عدالت قربانی‌محور در روند صلح داشته باشد.

به گزارش افغان نیوز: شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در رشته‌تویتی نوشته است که اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح باید در بحث‌ها و گفت‌وگوهای‌شان حقوق قربانیان جنگ را در نظر بگیرند.

به گفته‌ی رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، هر چند عفو گسترده در روندهای صلح که اغلبا در پایان جنگ و خشونت اتفاق می‌افتد، معمول است، اما آزادی زندانیان به عنوان پیش شرط معمول نیست.

رییس کمیسیون حقوق بشر نوشته است که پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان و آغاز بحث‌ها در مورد آزادی زندانیان، کمیسیون مستقل حقوق بشر در نامه‌ی سرگشاده در دوم مارچ و یادداشتی در هجدهم جولای پرسش‌ها و ملاحظاتی را مطرح کرده است.

خانم اکبر افزوده است که گزینه‌ها فقط آزادی یا عدم آزادی نیست و آزادی‌های مشروط نیز معمول است. او علاوه کرده است: «آزادی بدون قید و شرط به تقویت فرهنگ معافیت میانجامد، به تنش‌ها در محلات سلب آزادی می‌افزاید، بی‌توجهی آشکار به مسایل حق العبدی و حقوق قربانیان است و پیش‌زمینه‌ی بدی برای ادامه‌ی روند ایجاد می‌کند

این درحالی است که حکومت افغانستان پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان، پنج‌هزار و ۱۰۰ زندانی این گروه را رها کرده است.

رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که مطابق قانون اساسی و قانون جزای افغانستان، او صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان را ندارد و به همین منظور لویه‌جرگه مشورتی صلح را فرا خوانده است.

نگرانی از بی‌توجهی به جوانب حقوق بشری آزادی زندانیان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد