نگرانی-از-حملات-طالبان-و-برخورد-سلیقه‌ی-حکومت

شورای اجتماعی برای تحکیم صلح با ابراز نگرانی از افزایش حملات مرگ‌بار طالبان در نقاط مختلف کشور می‌گوید که صلح در شرایط کنونی به نتیجه نمی‌رسد، زیرا اعضای هیت مذاکره کننده به صورت سلیقه‌ی از سوی حکومت تشکیل شده است.

به گزارش افغان نیوز: مولوی تاج الدین نوری، رئیس شورای اجتماعی برای تحکیم صلح، دیروز دوشنبه( 10، سنبله ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت: هیئت مذاکره کننده که از سوی حکومت تشکیل گردیده است، قابل قبول مردم نیست؛ زیرا افغانستان از قوام مختلف و اقلیت‌ها تشکیل گردیده اما این هیئت تنها از حکومت نمایندگی می‌کند.

آقای نوری بیان کرد، روند صلح باید به گونۀ پیش برود که مردم افغانستان دیگر قربانی نشوند و نهاد های بین المللی باید تضمن کننده این گفتگو ها باشند. اما متاسفانه جنگجویان گروه طالبان در این شب و روز ها حملات شان را در نقاط افغانستان افزایش داده و تلفات سنگین را بر نیروهای امنیتی و افراد ملکی وارد کرده اند.

به گفته وی، دو طرف درگیر باید به ارادۀ ملت و خواسته های اساسی مردم لبیک بگویند و مذاکرات بین الافغانی را بدون قید و شرط آغاز کنند. زیرا خارجی ها صلح را در این کشور نخواهند آورد،  وحدت و همدلی تنها راه حل بحران کنونی می‌باشد که از طریق همدیگر پذیری امکان دارد نه سلاح بدوش کشیدن.

از سوی هم، عبدالعزیز عزیز، رئیس سرتاسری این شورا می‌گوید که رهایی 400 زندانی طالبان یکی از پیش شرط های گفتگو های بین الافغانی بود؛ اما متاسفانه تاکنون حکومت بدلیل عدم میکانیزم درست به دنبال سود جویی است و می‌خواهد مسیر اصلی گفتگو ها را منحرف سازد.

وی افزود:همۀ مردم افغانستان تشنه‌ای صلح اند اما رئیس شورای عالی مصالحه و رئیس جمهور غنی باید در امر رهایی زندانیان باقی مانده تعلل نکنند و هرچه زودتر موانعی که در مسیر گفتگو های صلح وجود دارد را بردارند تا زمینه گفتگو های بین الافغانی فراهم گردد.

آقای عزیز اظهارداشت که تداوم جنگ  در کشور به سود هیچ طرف نخواهد بود و باید خود افغان ها جنگ های تحمیلی را از طریق گفتگو ها پایان بخشند.همچنان تمام نهاد های مدنی و احزاب سیاسی باید در راستای ختم جنگ در کشور توجه بیشتر کنند و به این نبردهای تحمیلی و نیابتی چهار دهه نقطه پایان بخشند.

در همین حال، حاجی عبدالحد، رئیس حزب حرکت مردمی بیان کرد، مردم افغانستان باید از این فرصت‌ها و مولفه های به‌وجود آمده به منظور تامین صلح پایدار در تاریخ کشور حمایت کنند. حکومت و طالبان نیز باید گام های اساسی را بردارند تا مردم افغانستان دیگر قربانی جنگ نگردند.

او تاکید کرد، هر دو طرف درگیر باید روی آتش‌بس عمومی و دوامدار توافق کنند تا مذاکرات میان افغانی آغاز گردد. همچنان سران حکومت باید به اختلافات سیاسی و درونی خویش نیز نقطه پایان بگذارند و روی یک اجندای ملی که منافع اولیای کشور در آن وجود داشته باشد، کار کنند.

این درحالی است که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفته است که براساس توافقنامه‌ی سیاسی، صلاحیت تشکیل شورای عالی مصالحه از رئیس جمهور نه، بلکه از خود او است.

در اعلامیه سپیدار، آمده است که ایجاد شورای عالی مصالحه ملی از صلاحیت های رئیس این شورا است و ایجاب نمی کند که رئیس جمهور در مورد آن فرمان بدهد.

نگرانی از حملات طالبان و برخورد سلیقه‌ی حکومت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد