نگرانی-از-خواست-سنگین-طالبان-در-دور-بعدی-مذاکرات

هیات مذاکره کننده حکومت با تاکید بر محو خشونت و تامین آتش‌بس در دور بعدی گفتگو با طالبان می‌گوید که خواست این گروه ارزش‌های جمهوریت را نقص و مالکیت مردم بر نظام را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش افغان نیوز: محمد امین احمدی، عضو هیات مذاکره کننده حکومت با طالبان، امروز( دوشنبه، ۳۰ قوس) در نشست" جوانان و چشم انداز صلح" که از سوی انستتیوت مطالعات حکومت داری خوب برگزار شده بود، حفظ ارزش‌های جمهوریت و اتحاد میان اعضای هیات را از جمله دست آوردهای مهم این هیات دانسته و گفت که هیات مذاکره کننده حکومت توانست خواست مردم افغانستان در اجندای مذاکره قرار دهد.

آقای احمدی افزود که هیات در دور نخست روی شکلیات و مقدمه مذاکره بحث و گفتگو کرده و در دور دوم تازه نقطه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود که مشکل ترین بحث در این دور چگونگی مهار خشونت‌ها و تامین آتش‌بس خواهد بود.

این عضو هیات مذاکره کننده حکومت گفت که از جانب گروه طالبان خواست‌ها و مطالبی مطرح می‌شود که ارزش‌های جمهوریت را نقص می‌کند. اما خواست هیات جانب افغانستان این است که مردم مالک نظام باشد نه گروه و قشر خاصی و گروه طالبان مطالبی را که مطرح می‌کند، مالکیت مردم بر نظام را در معرض خطر قرار می‌دهد.

آقای احمدی گفت که شهروندان کشور تبعیض را بر اساس جنسیت، قومیت و مذهب نمی‌پذیرند و این امر به یک گفتمان ملی تبدیل شده است و هیات مذاکره کننده حکومت از این خواست مردم در مذاکرات دفاع می‌کند.

او پایان خشونت‌‌ها، تامین حقوق شهروندان و چگونگی تامین عدالت را از چالش‌های عمده هیات مذاکره کننده در دور دوم مذاکرات عنوان کرده و گفت که طالبان هنوز آماده نیستند از داعیه امارت دست بکشند؛ اما تا حدی از خود انعطاف نشان داده اند.

اسدالله سعادتی، معاون سیاسی شورای عالی مصالحه ملی در این نشست گفت که تامین آتش‌بس در آغاز دور دوم گفتگوهای صلح از جمله بحث چالش برانگیز برای هیات مذاکره کننده و حکومت افغانستان است؛ چون مسئله آتش‌بس در صدر آجندای هیات مذاکره کننده حکومت و ذیل آجندای گروه طالبان قرار دارد.

آقای سعادتی گفت که نوعیت نظام از دیگر مسئله چالش برانگیز برای جانب حکومت افغانستان است؛ زیرا گروه طالبان در مذاکرات، نظام اسلامی را مطرح می‌کند اما هیچ تعریف واضح از آن ندارد.

سعادتی افزود که انتخابی بودن رهبر نظام در گفتگوهای صلح خط سرخ جانب حکومت افغانستان است و این موضوع" برای ما قابل گفتگو نیست بلکه نوعیت نظام قابل بحث و مذاکره است".

این درحالی است که هیات‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان پس از گفتگو روی شکلیات و مقدمه مذاکرات بین الافغانی به وقفه‌ای ۲۲ روزه رفته و قرار است دور دوم مذاکرات در ۱۵ جدی آغاز شود.

نگرانی از خواست سنگین طالبان در دور بعدی مذاکرات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد