نگرانی-از-فروپاشی-حکومت-افغانستان-پس-از-توافق-صلح

سیگار اعلام نموده که خطرهای بزرگی مثل فروپاشی حکومت پس از توافق صلح و خروج نیروهای خارجی، افغانستان را تهدید می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: جان سپکو، بازرس ویژه‌ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار، در گزارش جدید خود که روز پنج‌شنبه(۸حمل) منتشر شد، گفت که وضعیت افغانستان پس از توافق صلح، باید مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا افغانستان بدون کمک و همکاری جامعه جهانی دوام نخواهد یافت و اگر صلح هم برقرار شود، بدون کمک‌های جامعه‌ جهانی پایدار نخواهد بود. بنابراین روی هم رفته خطرهای بزرگی مثل فروپاشی حکومت پس از توافق صلح و خروج نیروهای خارجی، افغانستان را تهدید می‌کند.

آقای سپکو هشدار داد که اگر توافق صلح صورت بگیرد و نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند، دولت افغانستان نباید مانند زمان ترک شوروی سابق از هم بپاشد.

وی گفته است که حتی اگر با طالبان هم توافق شود، افغانستان نیازمند کمک است تا در برابر گروه های تروریستی داعش، گروه‌های فعال در مرزهای افغانستان و پاکستان، سازمان‌های قاچاق مواد مخدر، جنگ‌سالاران و سایر طرف های درگیر مبارزه کند.

او هم چنان تاکید داشته است که حدود ۳۰۰ هزار سرباز افغانستان در حال تامین امنیت کشور شان هستند و اگر معاشات آنان به‌دلیل قطع کمک‌های مالی خارجی کاهش یابد یا متوقف شود، این مساله یک تهدید جدی در برابر امنیت این کشور به شمار خواهد رفت.

آقای سپکو افزوده است که ورود دست‌کم ۶۰ هزار جنگجوی طالب و خانواده‌های آنان پس از امضای توافقنامه صلح در جامعه و ادغام آنان، چالش‌های اقتصادی و مخالفت قربانیان جنگ را بر می انگیزد.

بازرس ویژه‌ امریکا گفته است: “ناکامی در ادغام مجدد افراد طالبان، توافق صلح را تهدید می کند؛ زیرا طالبان سابق ناراضی که ممکن است از صلح برخی انتظاراتی داشته‌ باشند، شاید به رفتار خشونت‌آمیز و درندگی بازگردند”.

این در حالی است که طالبان تا کنون حاضر نشده اند که با دولت افغانستان وارد گفت‌وگوهای بین الافغانی شوند. از سوی هم، آقای خلیل‌زاد به تازگی دور ششم سفر های خود را به کشورهای منطقه در راستای تامین صلح در افغانستان آغاز کرده است.

نگرانی از فروپاشی حکومت افغانستان پس از توافق صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد