نگرانی-از-پیروزی-تفکر-طالبانی-در-مذاکرات-بین‌الافغانی

سازمان "یک دنیای جوان در افغانستان" خواستار آتش‌بس دایمی و حفظ دست‌آورد های ۱۹ سال اخیر شده و می‌گوید که تفکر طالبانی هنوز هم در برابر زنان تغییر نکرده و جامعه جهانی باید پروسه صلح را حمایت و تضمین کند.

به گزارش افغان نیوز: نوریه افغان، فعال مدنی زن امروز دوشنبه(24، سنبله ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهارداشت؛ کسانی‌که در گفتگو های صلح در قطر شرکت کردند، از جوانان افغانستان نمایندگی کرده نمی‌توانند و حکومت باید در تشکیل هیئت تجدید نظر نماید.

بانو افغان، بیان کرد که تفکر طالبانی هنوز هم در برابر زنان تغییر نکرده و باید دستاورد های 19 ساله زنان و جوانان قربانی این گفتگو ها نگردد. او از طرف های درگیر خواست که صدای خانواده های جنگ را نادیده نگیرد و اشخاص مناسب به نمایندگی از آنان در میز مذاکره جای داده شود.

از سوی هم، مریم سادات، فعال حقوق زن، آغاز مذاکرات بین الافغانی در قطر را یک گام مثبت بسوی آشتی، همدیگر پذیری، تامین امینت و رسیدن به صلح سراسری در افغانستان دانسته و گفت: مردم از جنگ های تحمیل شدۀ چند دهه در کشور خسته شده و دیگر نباید خون جوانان ریختانده شود.

وی ازطرف های درگیر خواست تا در مورد آتش‌بس دایمی از خود صداقت نشان دهد و در مذاکرات بین‌الافغانی از صداقت و ایمانداری کار بگیرند. همچنان از توهین و تحقیر همدیگر در جریان مذاکرات جلوگیری صورت گیرد تا پروسه صلح موفقانه به پیش برده شود.

داکتر عرفان الله، رئیس سازمان یک دنیای جوان در افغانستان گفت؛ اشخاصی‌که پروسه صلح را تخریب و اذهان مردم را خدشه دار می‌سازند، طرفین باید عضویت آن‌را لغو نمایند.

آقای عرفان الله، همچنان از کشور های اسلامی و جامعۀ بین المللی خواست تا پروسه صلح را حمایت و تضمین کند.

این درحالی است که از آغاز گفتگو های صلح در قطر تا هنوز دو روز می‌گذرد، اما جامعه‌ مدنی افغانستان، به ویژه فعالان حقوق زنان این کشور نگران نتایج مذاکرات بین الافغانی هستند و می‌گویند که مبادا دستاورد های را که مردم این کشور با هزینه‌ای گران به دست آورده اند، از دست بدهند.

گفتنی است که گروه های تماس دولت افغانستان و طالبان  شام روز گذشته اولین نشست شان را برگزار کردند و روی اصول رفتاری، تقسیم اوقات نخستین جلسه گفتگو ها و دیگر موارد مربوطه بحث کردند.

شایان ذکر است که محمدمعصوم استانکزی، احمد نادر نادری، عنایت‌الله بلیغ، محمد ناطقی، ضراراحمد مقبل، فوزیه کوفی و خالد نور اعضای گروۀ تماس جمهوری اسلامی افغانستان هستند و مولوی عبدالکبیر، شیرمحمدعباس استانکزی، نورالله نوری، شیخ دلاور و شیخ قاسم اعضای گروۀ تماس طالبان‌اند.

نگرانی از پیروزی تفکر طالبانی در مذاکرات بین‌الافغانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد