نگرانی-کمیسیون-حقوق-بشر-سازمان-ملل-متحد-از-تلفات-غیر-نظامیان-در-پنجشیر

کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد، نگرانی این سازمان را از گزارش‌های تلفات غیر نظامیان و نقض حقوق بشر در پنجیشر و ضعیت وخیم انسانی در این ولایت اعلام کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ میشل باشله، کمیشینر حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز( دوشنبه، 22 سنبله) در بیانیه‌ای چهل و هشتمین جلسه شورای حقوق بشر گفت: « من نگران گزارش‌هایی از تلفات غیرنظامیان و نقض حقوق بشر در نتیجه جنگ در دره پنجشیر و هم‌چنین سختی روزافزون ناشی از وضعیت وخیم انسانی در آن‌جا هستم».

باشله افزوده است که افغانستان در مواجهه با بحران بشری و اقتصادی عمیق، وارد مرحله جدید و خطرناکی شده است؛ چون بسیاری از شهروندان این کشور، به‌ویژه زنان و دختران، اقوام و اقلیت‌های مذهبی، به گونه‌ای عمیق نگران حقوق خود هستند.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از عمل‌کرد طالبان در سخنرانی‌اش گفت، هرچند طالبان با نشر بیانیه‌ای گفته‌اند که با نیروهای امنیتی و کارمندان دولت پیشین کاری ندارند؛ اما اطلاعات این سازمان نشان می‌دهد که عمل‌کرد طالبان در بیش‌تر جاها در تضاد با تعهدات‌شان بوده است.

او تاکید کرده است که دید‌بان حقوق بشر سازمان ملل اسناد معتبری مبنی بر بازداشت خودسرانه نیروهای پیشین امنیتی افغانستان و اعضای خانواده آنان از سوی طالبان در دست دارد که در شماری موارد بازداشت‌شدهگان آزاد و در برخی از موارد هم کشته شده‌اند.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح کرده است که طالبان خانه‌به‌خانه در جستجوی مقامات ویژه دولتی و افرادی هستند که با نیروهای امریکایی کار کرده‌اند. او افزوده است که جستجوها در شهرهای کابل، قندهار، هرات، مزار شریف، گردیز، میمنه، سمنگان و جاهای دیگر انجام شده است.

میشل باشله گفته است: «اطلاعات نگران‌کننده‌ای در مورد حملات طالبان به دفاتر برخی از سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های جامعه مدنی نیز به ما رسیده است».

 او با ابراز نگرانی از حذف بسیاری از ادارات مربوط به زنان در افغانستان از سوی طالبان، گفته است که آنان دفترها و تجهیزات آن را تصاحب و به پرونده‌های حساس دست‌رسی پیدا کرده‌اند.

باشله با اشاره به معترضان کشته‌شده در هرات و روزنامه‌نگارانی که در کابل مورد خشونت قرار گرفته‌اند، گفته است که طالبان از خشونت فزاینده‌ای در برابر معترضان و روزنامه‌نگاران در ولایت‌های کابل، هرات، غزنی، تخار، غور، نیمروز و بلخ استفاده کرده‌اند که شامل استفاده از سلاح و شلاق می‌شود.

او گفته است: «من از اعلام کابینه سرپرست از سوی طالبان که شامل هیچ زن نمی‌شود و فقط تعداد کمی از غیرپشتون‌ها را شامل می‌شود، ناراحت هستم.»

این کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد از کشورهای عضو این سازمان خواست تا با استفاده از نفوذ خود بر طالبان، آنان را بر رعایت حقوق بشر به‌ویژه زنان و دختران و نیز اقلیت‌های قومی و مذهبی تشویق کنند.

این در حالی است که پیش از این گزارش‌ها و ادعاهای بی‌شماری درباره کشتار غیرنظامیان، کوچ اجباری باشندهگان پنجشیر و تیرباران غیرنظامیان به نشر رسیده است. اما؛ طالبان این ادعاها را نادرست می‌خوانند.

 

نگرانی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد از تلفات غیر نظامیان در پنجشیر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد