نیروهای-امریکایی-از-افغانستان-زودتر-بیرون-شوند

شماری از نمایندگان مجلس می گویند: ۱۵میلیون از شهروندان افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند. بنابراین ۷ هزار نیروهای امریکایی که قرار است از کشور بیرون شوند، زودتر بیرون شوند.

به گزارش افغان نیوز: محی الدین مهدی، نماینده بغلان در مجلس در نشست عمومی امروز دوشنبه(۳جدی) گفت که تصمیم دونالد ترامپ مبنی به خروج نیروهای امریکایی یک خبر نااگاهانه بود و حتی اتحادیه اروپا از این تصمیم بی خبر بود.

به گفته‌ آقای مهدی:” ما با امریکا پیمان امنیتی داشتیم، اما رئیس جمهور امریکا یک طرفه تصمیم گرفته است. مطابق به پیمان امریکا درقبال افغانستان چی تعهدات داشت. امریکا با طالبان و متحدین گفت گو می‌کند، اما حکومت افغانستان بیرون دروازه ماند. این بزرگ ترین اهانت برای مردم افغانستان است. بنابراین پیمان امنیتی را باید یک بار دیگر بازنگری کرد.”

محمد عارف رحمانی، عضو دیگر مجلس نیز گفت که تصمیم امریکا چی بخواهیم و چی نخواهیم تاثیرات بر وضعیت امنیتی افغانستان خواهد داشت. اما این عضو مجلس تاکید کرد که در شرایط کنونی باید تمام اپوزسیون‌های سیاسی یک جا و برای آینده‌ی با ثبات افغانستان کار کنند.

شماری دیگر از اعضای مجلس که به گفته خودشان از ابتدا نیز با امضای این پیمان مخالف بودند، در نشست امروز مجلس تاکید کردند که این پیمان از ابتدا نباید به امضا می‌رسید، زیرا هیچ تاثیری در بهبود امنیت کشور نداشت و ندارد.

عبدالطیف پدرام، نماینده بدخشان در مجلس گفت؛ باید از ابتدا می‌دانستیم که پیمان امنیتی با امریکا سبب ثبات در افغانستان نمی‌شود. او گفت:” وقتی در پارلمان بحث در مورد پیمان امنیتی آمد، همه بدون درنگ به فکر امضای آن بودند. درحالیکه حضور امریکایی‌ها باعث ثبات نمی‌شود. زیرا ۱۵ میلیون از شهروندان افغانستان زیر خط فقر است. بنابراین ۷ هزار نیروهای امریکایی که قرار است از کشور بیرون شود، زودتر بیرون شوند.”

عبیدالله بارکزی، عضو دیگر مجلس نیز می‌گوید، ما آنروز باختیم که به جای نیروهای امنیتی و مردم خود به امریکا تکیه کردیم. امریکا زودتر از افغانستان بیرون شوند تا سیاست‌مداران ضعیف کشور مسئول و پاسخ باشند. به گفته‌ای او، کشوری که طرف مذاکره با طالبان باشد در بیرون دروازه مذاکرات می‌ماند اما امریکا با این گروه مذاکره می‌کند.

رسانه های پاکستانی گزارش داده است که یکی از خواست‌های طالبان برای گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان، فسخ پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن است. یکی از اعضای طالبان به رسانه‌های پاکستانی گفته است، در صورتی که حکومت افغانستان می‌خواهد به یک تفاهم با امارت اسلامی برسد، باید هرچه زودتر پیمان امنیتی با امریکا را فسخ کند.

این درحالی است که چند ماه قبل نیز نمایندگان مجلس به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی و افزایش حملات انتحاری خواهان بازنگری و حتا لغو پیمان امنیتی با امریکا شدند.

نیروهای امریکایی از افغانستان زودتر بیرون شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد