هدف-حکومت،-پایان‌دادن-به-بحران-۴۰-ساله-است

رئیس جمهورغنی با تاکید بر جایگزین شدن صلح اجتماعی بر صلح سیاسی، گفت که هدف حکومت و سمپوزیم زنان افغان، پایان دادن به بحران ۴۰ ساله است.

به گزارش افغان نیوز: اشتراک کننده‌گان سمپوزیم چهارم زنان افغان، نتایج بحث‌های سه روزه و پیشنهادات شانرا با محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور کشور، شریک نمودند.

در مراسمی که ظهرروز گذشته به همین مناسبت در ارگ برگزار گردید، رئیس‌جمهوغنی یک‌بار دیگر از بانوی اول کشور و اشتراک‌کننده‌گان سمپوزیم زنان افغان تشکری کرد و از آنان خواست تا نتایج بحث‌ها و پیشنهادات شانرا به‌منظور اجرا تطبیق، به دفتر بانوی اول بسپارند.

رئیس‌جمهورغنی، به‌خاطر عملی‌شدن پیشنهادات اشتراک‌کننده‌گان سمپوزیم، به آنها اطمینان داد و به‌جای صلح سیاسی بر صلح اجتماعی تأکید ورزید. وی افزود که هدف حکومت و سمپوزیم زنان افغان، پایان‌دادن به بحران ۴۰ ساله می‌باشد.

رئیس‌جمهور کشور، پلان‌های میان‌مدت و طولانی‌مدت را برای پایان‌دادن به چالش‌های موجود مهم خوانده گفت که زنان هیچ‌گاه در جنگ دخیل و طرف نبوده‌اند، اما امروز زنان بی‌طرف نه، بلکه طرف‌دار صلح هستند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که خدای تعالی برای زنان، توان‌مندی طبیعی میانجی‌گیری داده‌است که از آن در جهت‌دهی آگاهی‌عامه و ذهنیت مردم برای تأمین صلح، استفاده موثر شده‌می‌توانند. وی اضافه کرد که آگاهی‌عامه درخصوص صلح باید از مکتب‌ها، پوهنتون‌ها و ادارات دولتی آغاز گردد.

رئیس جمهور غنی خاطرنشان کرد که رسانه ها برای زنان در برنامه های آگاهی عامه شان سهم بیشتر بدهند، زیرا صدای زنان امروز صدای نازو انا و زرغونه انا است. رئیس جمهور تاکید کرد که تاریخ زنان افغان باید ازسر نوشته شود، چون به کارکردها و نقش زنان در بخش های مختلف توجه کم صورت گرفته است.

محمد اشرف غنی، به داکتر حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح هدایت داد تا در خصوص سهم زنان در شورای عالی صلح به گونه جدی کار نماید. او افزود که به هدف صدای واحد، و تخصیص سهم ۵۰درصدی زنان شهری و روستای در برنامه میثاق شهروندی، توجه جدی صورت گیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد که برای برجسته ساختن نقش زنان در پروسۀ صلح، رقابت‌های ورزشی راه اندازی شود. وی تعهد سپرد که حکومت در زمینۀ مساعد ساختن شرایط رقابت های انگیزشی و تفویض “کپ” ها برای برندگان، همکاری خواهد کرد.

رئیس جمهورمحمداشرف غنی از اشتراک کننده گان در چهارمین سمپوزیم زنان افغان خواست تا طرح های شان را در مورد آوردن صلح در ولایات با ریاست جمهوری شریک سازند. او افزود که از طریق ویدیو کنفرانس به ولایات هدایت خواهد داد تا در راستای تطبیق این طرح ها، همکاری بیشتر نمایند.

رئیس جمهور به نهادهای عدلی و قضایی دستور داد تا ریشه های خشونت علیه زنان را بررسی کنند و میکانیزم از بین بردن خشونت ها را در مشورت با زنان افغان ایجاد نمایند.

رئیس جمهور غنی، جلب اعتماد مردم را در آوردن صلح مهم خواند و به گونۀ مثال از ولسوالی خاک افغان ولایت زابل یاد آوری کرد که مردم آن ولسوالی بدون حمایت سیاسی و مالی، تروریستان را از منطقه شان بیرون راندند.

هدف حکومت، پایان‌دادن به بحران ۴۰ ساله است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد