هشدار-ارگ-بدون-آتش‌بس-از-ختم-جنگ-خبری-نیست

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری تصریح نموده است که اگر طالبان با تامین آتش بس موافقه نکنند، گفتگوها و تلاش‌های مشترک ما برای آوردن صلح و ختم جنگ در افغانستان به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

به گزارش افغان نیوز: صدیق صدیقی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری، دیروز شنبه( 28، جدی) طی یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت در کابل گفت که این پیام پیش از این توسط دولت‌های افغانستان و امریکا به صورت واضح به جانب طالبان انتقال شده است.

او با بیان این‌که محور گفت‌وگوهای جاری نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر غیر از مسأله آتش‌بس نیست، خاطرنشان ساخت تا همین «لحظه» پیش‌رفت قابل ملاحظه‌ای در این مورد حاصل نشده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، سه روز پیش در توییتی از برگزاری نشستی بین هیأت‌های گفت‌وگوکننده این گروه و امریکا در دوهه خبر داد که در آن روی «امضای توافق‌نامه [بین دو طرف] و [برگزاری] مراسم آن» بحث شده است.

شاهین هم‌چنان یادآوری کرده است که هیأت‌های دو طرف به روزهای پانزدهم و شانزدهم جنوری گفت‌وگوهای «مثمری» داشته‌اند که هنوز جزئیات آن در دست نیست. این گفت‌وگوها تا روز گذشته نیز ادامه داشته است.

گروه طالبان اما پیش از این گفته بود که موضوع گفت‌وگوهای نماینده‌گان این گروه با نماینده‌گان امریکا در قطر موضوع «کاهش خشونت‌ها» است. این گروه گفته بود که موضوع «آتش‌بس» در دستور کار نشست دو طرف نیست و نه هم هیأت رهبری طالبان تصمیمی برای بحث در این باره گرفته است.

صدیق صدیقی در کنفرانس خبری روز گذشته خود تأکید کرد که برقراری آتش‌بس در کشور، اساسی‌ترین و مهم‌ترین خواست مردم و حکومت برای شروع گفت‌وگوها با جانب طالبان است؛ اما این موضوع در دوازده ماه از گفت‌وگوهای امریکا و طالبان مورد توجه قرار نگرفته بود.

به گفته او، پس از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور افغانستان و امریکا، موضوع آتش‌بس به حیث پیش‌شرط شروع دوباره گفت‌وگوها مورد توافق دو کشور قرار گرفت. صدیقی گفت که به همین دلیل، هیچ موضوعی از غیر از آتش‌بس نیست که نماینده‌گان امریکا و طالبان در نشست قطر روی آن با هم گفت‌وگو کنند.

طبق معلومات صدیقی، بر اساس توافق غنی و ترمپ، موضوع برقراری آتش‌بس با جانب طالبان شریک شده است و نماینده‌گان دفتر قطر این گروه برای مشورت با رهبران خود روی این موضوع سفری نیز به پاکستان داشتند. او ابراز امیدواری کرد که نماینده‌گان طالبان با پیشنهاد آتش‌بس از پاکستان به قطر برگشته باشند.

صدیقی تصریح کرد که با شروع دوباره گفت‌وگوها برای گروه طالبان این فرصت فراهم شده است تا به آتش‌بس تن بدهد و وارد مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان شود؛ مذاکراتی که نتیجه آن صلح پایدار و باعزت باشد و عزت تمامی طرف‌ها در آن محفوظ باشد.

سخنگوی ریاست جمهوری از جانب دیگر گفت که ادامه جنگ در کشور راه درستی نیست؛ اما اگر قرار باشد گروه طالبان راه جنگ را در پیش بگیرد، همان‌گونه که در هژده سال گذشته چیزی به جز ویرانی افغانستان و تلفات افراد ملکی به دست نیاورده است، در آینده هم به دست نخواهد آورد.

این درحالی است که گروه طالبان تا هنوز نسبت به آن‌چه را که سخنگوی ریاست جمهوری در این کنفرانس خبری در باره صلح و نشست قطر مطرح کرد، واکنشی نشان نداده است.

هشدار ارگ: بدون آتش‌بس از ختم جنگ خبری نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد