پروسه-صلح-نباید-مورد-اهداف-گروهی-و-شخصی-قرار-گیرد

اعضای انجمن افغان سمون می‌گویند: صلح و پروسه‌ای آن حق و تحت مالیکت هیچ کس و جریان خاص بوده نمی‌تواند بلکه صلح خواست و حق مردم افغانستان است و نباید از آن برای اهداف گروهی و شخصی استفاده شود.

به گذارش افغان نیوز: امین الله شارق، رییس انجمن افغان سمون امروز( پنج‌شنبه، 15 حوت) در نشست خبری گفت که در توافق صلح که میان امریکا و طالبان امضا شده، زاویه‌های پنهان نیز وجود دارد، چون مذاکرات میان دو طرف پشت دروازه‌های بسته صورت گرفته است.

آقای شارق افزود: مردم افغانستان در جریان مذاکرات که میان امریکا و طالبان صورت گرفت و توافقنامه صلح امضا شد، قرار داده نشده در این مورد نگرانی دارد.

مشتاق رحیم، عضو انجمن افغان سمون نیز گفت که مردم افغانستان از جریان پروسه صلح نگرانی دارد و نمی‌داند که پیشرفت‌های صلح به کدام طرف در حال جریان است.

آقای رحیم تاکید کرد: مذاکرات صلح بین‌الافغانی که قرار است تا چند روز دیگر میان حکومت و گروه طالبان آغاز شود، باید مردم افغانستان در جریان آن قرار داده شود و هماننده مذاکرات امریکا و طالبان در پشت دروازه‌های بسته انجام نشود.

او با بیان این که صدای مردم در پروسه صلح و مذاکرات بین الافغانی باید شینده شود، گفت: در راستای صلح باید پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی اجماع سیاسی در داخل افغانستان ایجاد شود و نباید چهره‌های سیاسی و حکومت به گونه جداگانه برای صلح تلاش نمایند.

آقای رحیم از جریان‌های سیاسی و حکومت افغانستان خواست که  اهداف شخصی شان را کنار بگذارند و برای پایان جنگ در افغانستان تلاش نمایند.

این عضو انجمن سمون افزود که کاهش خشونت‌ها و آتش بس باید تا پایان مذاکرات بین‌الافغانی دوام پیدا کند، چون در ادامه جنگ میان دو طرف تنها مردم افغانستان صدمه می‌بیند.

مریم زرمتی، عضو دیگری انجمن افغان سمون گفت که قربانی اصلی جنگ افغانستان زنان و کودکان هستند و در جریان پروسه صلح و پشرفت‌های آن هیچ گونه توجه به خواست زنان نشده و آنان در حاشیه مذاکرات قرار داده شده است.

به گفته او نظام های تحمیلی در هیچ گوشه‌ای جهان نتیجه داده و پایداری نداشته است و نظام آینده پسا صلح هم باید نظامی باشد که از تمامی اقشار جامعه به شمول زنان مشروعیت کسب نماید.

انجمن افغان سمون در قعطنامه‌ای تاکید کرد که در پروسه صلح افغانستان تا کنون تنها ایات متحده امریکا، نخبگان حکومتی و طالبان نقش داشته و در حال حاضر که این پروسه به مرحله‌ای حساس رسیده، نیاز است که نظریات مردم از سطوح مختلف نیز در آن دخیل و به آن ارج گذشته شود.

این در حالی است که سید نورالله جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز امروز در نشست خبری تاکید کرد که پروسه صلح مهم‌تر از بحران انتخاباتی است و باید پرونده انتخابات بسته و در راستای صلح تلاش شود.

پروسه صلح نباید مورد اهداف گروهی و شخصی قرار گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد