هواداران-داکتر-نجیب‌-دست-به-اعتراض-زدند

هواداران داکتر نجیب‌الله، رییس جمهور سابق افغانستان می‌گویند که جلوگیری از مراسم مسالمت‌آمیز به هر شیوه و ترفندی که باشد، نقض صریح ارزش های دموکراتیک محسوب می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: هواداران داکتر نجیب‌الله، رییس جمهور سابق افغانستان، امروز شنبه(5، میزان) در برابر خیمه لویه‌جرگه گرد آمده‌اند و نسبت به لغو مراسم یادبود از  بیست‌وچهارمین سالیاد کشته‌شدن رییس جمهور پیشین اعتراض کردند.

انجنیر احمد شاهین، عضو کمیسیون تدارک و تدویر از همایش 24 مین سالروز قتل داکتر نجیب، گفت که برگزاری همایش های مسالمت آمیز یکی از حقوق اساسی افراد است و جلوگیری از آن به هر شیوه و ترفندی که باشد، نقض صریح ارزش های دموکراتیک محسوب می‌شود.

وی افزود: این مراسم برای امروز شنبه برنامه ریزی شده بود، اما شماری از احزاب جهادی از جمله حزب اسلامی با برگزاری آن مخالفت کرده اند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی روز گذشته با اشاره به آن، از هوادارانش خواسته بود که در صورت برگزاری این مراسم افزون بر خیمه لویه‌جرگه، ارگ ریاست جمهوری و پارلمان را محاصره کنند.

کمیسیون برگزاری مراسم یادبود از بیست‌وچهارمین سال کشته‌شدن نجیب‌الله با نشر اعلامیه‌ای گفته است که به رغم همه‌‌ی آماده‌گی‌ها، خلاف مقررات و موازین حاکم بر دستگاه اداری کشور از برگزاری این مراسم در خیمه لویه‌جرگه جلوگیری شده است.

در اعلامیه آمده است که همایش‌های مسالمت‌آمیز از حقوق اساسی افراد در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی است و جلوگیری از آن به هر «شیوه و ترفند» نقض صریح این ارزش به شمار می‌رود.

این کمیسیون گفته است که مراسم یادبود از رییس جمهور سابق قرار بود با امکانات مالی هوادارانش برگزار شود.

نجیب‌الله در سال ۱۳۶۵ به ریاست جمهوری رسید و در سال ۱۳۷۱ قدرت را به شورای مجاهدین سپرد و به دفتر سازمان ملل متحد در کابل پناهنده شد.

گروه طالبان پس از استیلا بر کابل، نجیب‌الله را در پنجم میزان سال ۱۳۷۵ در کابل همراه با برادرش به دارآویخت.

هواداران داکتر نجیب‌ دست به اعتراض زدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد