هیأت-طالبان-سر-از-امروز-دیگر-در-نشست‌ها-شرکت-نمی‌کند

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با نشر توییتی گفته است که هیات این گروه سر از امروز سه شنبه (۱۹، حمل) دیگر در نشست‌های بی‌نتیجه شرکت نمی‌کند.

به گزارش افغان نیوز: سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، شب گذشته در توییتی گفته است که هیأت فنی کمیسیون زندانیان این گروه به کابل برای «تصدیق و تثبیت» زندانیان آمده است و باید طبق موافقت‌نامه صلح با امریکا، وعده رهایی زندانیان این گروه عملی می‌شد.

به گفته شاهین، این وعده به  بهانه‌های مختلف به تعویق افتاده است و از این رو هیأت فنی گروه طالبان سر از امروز در نشست‌های بی‌نتیجه شرکت نمی‌کند.

عبدالمتین بیگ، رییس اداره مستقل ارگان‌های محل که یکی از اعضای هیات گفت‌وگوکننده دولت برای صلح با طالبان نیز هست، روز دوشنبه، ۱۸ حمل، در یک نشست خبری گفت که علت این تاخیر، پافشاری گروه طالبان روی رهایی ۱۵ فرمانده ارشد این گروه از بند دولت است.

او با بیان این‌که این شمار از فرماندهان طالبان از عاملان و سازمان‌دهنده‌گان حملات انتحاری و تروریستی مرگ‌بار در کشور شناخته شده‌اند و دستان‌شان در خون مردم رنگ است، دولت نمی‌تواند آن‌ها را از زندان آزاد کند.

به گفته بیگ، با رهایی این فرماندهان بیم آن می‌رود که طالبان دست به خشونت‌های بیش‌تری بزنند و برای سقوط ولسوالی‌ها اقدام کنند.

عبدالمتین بیگ از سوی دیگر خاطرنشان ساخت که دولت برای صلح با طالبان آماده است در گام نخست تنها زندانیانی را از بند رها می‌کند که تهدید کم‌تری برای جامعه هستند.

به گفته او، فهرست این دست از زندانیان طالبان برای رهایی آماده شده است و رهایی آن‌ها فعلاً منتظر موافقت طالبان است. رییس اداره مستقل ارگان‌های محل از گروه طالبان دعوت کرد که اگر خواستار صلح است، با این فهرست اعلام‌شده موافقت کند.

در همین حال، سنی لگیت، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان، در این باره می‌گوید:«نیروهای امریکایی در افغانستان، مقررات نظامی توافقنامه امریکا و طالبان را حفظ کرده و می‌کند، غیر این هر ادعا، بی بنیاد است

نیروهای امریکایی در افغانستان واضح گفته است که در «همخوانی با این توافقنامه، اگر بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که همکاران ما استند حمله شود، از آنان دفاع خواهد کرد.»

این درحالی است که یک هیأت سه نفری گروه طالبان هفته گذشته وارد کابل شد. این هیأت تاکنون با هیأت تماس مقدماتی دولت افغانستان درباره رهایی زندانیان گفت‌وگوهایی را پشت درهای بسته انجام داده است، اما به نظر می‌رسد این گفت‌وگوها نتیجه‌ای نداشته است.

هیأت طالبان سر از امروز دیگر در نشست‌ها شرکت نمی‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد