هیچ-قانونی-اجازه‌-رهایی-زندانی-طالبان-را-نمی‌دهد

سرپرست وزارت خارجه کشور می‌گوید که ۶۰۰ زندانی این گروه آزاد نخواهند شد و به گفته او «هیچ قانونی اجازه‌ رهایی آنان را نمی‌دهد.»

به گزارش افغان نیوز: محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان امروز پنج‌شنبه(26، سرطان) طی یک نشست خبری در کابل گفت که دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات بین الافغانی ۴ هزار و ۴۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده؛ اما ۶۰۰ زندانی این گروه آزاد نخواهند شد و به گفته او «هیچ قانونی اجازه‌ رهایی آنان را نمی‌دهد».

آاقای اتمر در عین حال گفت؛ حکومت از طالبان خواسته‌است که به‌جای رهایی ۶۰۰ زندانی مورد اختلاف، فهرست تازه‌ای را ارائه کند؛ اما طالبان این خواست را نپذیرفته‌اند. این در حالی است که حکومت پیش از این گفته بود که مساله ۶۰۰ زندانی مورد اختلاف حل شده و طالبان فهرست تازه‌ای ارائه کرده‌اند. طالبان اما این ادعا را رد کردند.

طبق توافق‌نامه امریکا و طالبان که سال گذشته خورشیدی در قطر امضا شد، پیش از آغاز مذاکرات بین الافغانی، باید ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌های کشور رها شوند. طالبان همواره بر رهایی کامل زندانیان شان تاکید کرده‌اند؛ اما حکومت می‌گوید، ۶۰۰ زندانی طالبان که در حملات خونین این گروه دست داشته و مرتکب جرایم سنگین شده و نام‌های‌شان در فهرست ۵ هزار نفری طالبان‌ است، رها نخواهند شد.

براساس توافق‌نامه قطر، اکنون باید مذاکرات میان طالبان و حکومت جریان می‌داشت؛ اما به دلیل کندی در روند رهایی زندانیان این مذاکرات هنوز آغاز نشده‌است.

این درحالی است که مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند، طی هفته‌های آینده روند رهایی زندانیان تکمیل خواهد و مذاکرات صلح نیز کلید خواهد خورد. اما هنوز محل آغاز مذاکرات مشخص نشده‌است؛ اگرچه پیشتر قطر برای میزبانی از این مذاکرات اعلام آمادگی کرده بود.

در این زمینه، محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه امروز گفت که ۱۲ کشور به شمول ۱۰ کشور منطقه و دو کشور اروپایی برای میزبانی گفتگوهای صلح ابراز آمادگی کرده‌اند.

هیچ قانونی اجازه‌ رهایی 600 زندانی طالبان را نمی‌دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد