واکنش-پاکستان-به-موضع‌-اخیر-افغانستان-در-مور-خط-دیورند

وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر حکومت افغانستان مبنی به خط دیورند اعلام نموده که این گونه موضع‌گیری‌ها؛ روند صلح، تلاش‌ها و همکاری‌های اسلام آباد در این عرصه را متضرر می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات حکومت افغانستان درباره به رسمیت‌نشاختن مرز دیورند گفته‌است که این مرز رسمی میان دو کشور می باشد که براساس قوانین بین‌المللی شناخته شده‌است.

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت که حکومت افغانستان مرز دیورند را به‌رسمیت نمی‌شناسد و مردم افغانستان در مورد آن تصمیم خواهند گرفت.

وزارت امور خارجه پاکستان امروز (شنبه، ۳۰ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که اظهارات مقام‌های افغان در این مورد غیر مسؤولانه بوده‌است.

اعلامیه افزوده که چنین موضع‌گیری‌هایی، روند صلح افغانستان، تلاش‌ها و همکاری‌های پاکستان در این عرصه را متضرر می‌کند.

در همین حال، عمران خال؛ نخست وزیر پاکستان، روز چهار شنبه هفته گذشته یک ترمینل را در مرز تورخم افتتاح کرد و دیورند را به‌عنوان مرز رسمی میان دو کشور یاد کرد که با واکنش حکومت افغانستان روبه‌رو شد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور شام روز گذشته در دیدار با سیاسیون و بزرگان خیبر پښتونخوا، کویته و افغان های مقیم خارج که در کنفرانس جهانی "امن افغان"، اشتراک کرده بودند، گفت که جنگ تحمیلی مردمان هر دو سوی خط دیورند را متضرر ساخته است.

آقای غنی گفت: در جریان سفر اخیرش به اسلام آباد، برای مقامات پاکستانی اظهار نمود که اگر می خواهند پاکستان را از فقر، کمبود انرژی و مشکلات دیگر نجات دهند، پس باید با افغانستان دست دوستی صادقانه بدهند و در این بخش تعهدات شان را به عمل مبدل نمایند.

این درحالی است که مرز دیورند در زمان حضور انگلیس‌ها در افغانستان مرز رسمی میان افغانستان و هند بریتانیایی آن‌وقت تعیین شد و سند آن از سوی امیر عبدالرحمن خان، شاه وقت افغانستان امضا شد؛ اما با ایجاد کشوری به‌نام پاکستان تنش‌ها بر سر این مرز بالا گرفت و تاکنون نیز حل نشده باقی مانده‌است.

واکنش پاکستان به موضع‌ اخیر افغانستان در مور خط دیورند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد