وزارت-مالیه-فهرست-افراد-مفسد-را-همگانی-می‌کند

سرپرست وزارت مالیه با اشاره به‌اینکه روزانه تا هشت میلیون دالر درآمد گمرک‌ها وصول نمی‌شود، وعده سپرد که هفته‌ی‌ آینده، فهرستی افراد مفسد را همگانی می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: محمدخالد پاینده، سرپرست وزارت مالیه که روز چهارشنبه (۲۹ ثور)، در نشست استجوابیه‌ی مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، گفت که همه‌روزه، بالای هفت تا هشت میلیون دالر عواید دولت به دلیل فساد در گمرکات کشور، ضایع و به خزانه‌ی دولت واریز نمی‌شود.

آقای پاینده، افزود که این مبلغ باید روزانه از گمرکات کشور جمع‌آوری شود؛ اما به دلیل فساد و تبانی کارمندان گمرک، جمع‌آوری نمی‌شود.

سرپرست وزارت مالیه، تأکید کرد که در این فسادها، کارمندان گمرک، کمیشن‌کاران، مقام‌های محلی و امنیتی و زورمندان محلی نقش دارند.

وی گفت: اداره‌های مراقبت سیار که به منظور کنترل گمرک‌ها ایجاد شده، بیش‌ترین نقش را در ضایع‌شدن عواید دارند؛ زیرا اکثر افرادی که در این اداره‌ها وظیفه دارند، وابسته به افراد بلند‌پایه‌ی دولتی از جمله نمایندگان مجلس اند.

پاینده، تصریح نمود که چهار وزیر قبلی به صورت مستقیم در این نارسایی‌ها و «جفاها» نقش دارند و اکنون که او پیش از چهار ماه شده که در رأس وزارت قرار گرفته، تا هنوز نتوانسته این نارسایی‌ها را جبران کند.

سرپرست وزارت مالیه خاطرنشان کرد که در مورد ادعاهایش سند دارد. شماری از نمایندگان مجلس تأکید کردند که باید سندهایش را همگانی کند و سرانجام فیصله شد که این سندها روز دوشنبه‌ هفته‌ی آینده با نمایندگان شریک ساخته شود.

آقای پاینده در بخش دیگری از حرف‌های دیروزش گفت که تا اکنون، حدود ۷۴ میلیارد دالر از گمرکات کشور جمع‌آوری شده و قرار است در جریان سال مالی، ۱۰۱ میلیارد افغانی از گمرکات جمع‌آوری شود.

در همین حال،  عبدالستار حسینی، نمایندۀ مردم فراه در این نشست گفت: «۵۰ درصد عواید گمرک فراه به جیب طالبان و ۳۰ درصد به جیب مافیا می‌رود.»

وی افزود که تنها ۲۰ درصد عواید گمرک فراه به خزانۀ دولت واریز می‌شود. به همین دلیل افغانستان وابسته به کمک‌‌های دیگر کشورها‌ست. 

وزارت مالیه فهرست افراد مفسد را همگانی می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد