وقتی-شیعه-را-به‌-رسمیت-نمی‌شناسند،-مذاکره-با-کیست-

شهروندان و چهره‌های برجستۀ سیاسی کشور در واکنش به خواست‌های تبعیض‌آمیز طالبان می‌گویند که گفت‌وگوهای صلح نباید بر یک مذهب خاص بنا شود، زیرا وقتی تفاوت‌ها به رسمیت شناخته نشود، پس مذاکره برای چیست و مصالحه با کیست؟

به گزارش افغان نیوز: در ادامۀ گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و زمان‌گیر شدن آن، گزارش‌های مبنی بر موارد اختلافی میان هیأت دولت افغانستان و طالبان به نشر رسیده است. یکی از موارد اختلافی، تأکید طالبان بر مبنا قرار گرفتن مذهب سنی حنفی به عنوان اصول مباحث در جریان مذاکرات گفته شده است.

این اظهارات طالبان در پشت میز مذاکره با واکنش شهروندان و شماری از چهره‌های برجستۀ سیاسی حکومت افغانستان روبه‌رو شده است.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید که مردم حنفی مذهب باید برای دفاع از حقوق هم‌وطنان شیعۀ خود، صدای‌شان را بلند کنند. آقای نبیل خطاب به مردم گفته است که مردم باید اجازۀ تحقق خواست‌های تبعیض‌آمیز طالبان را ندهند.

بلقیس روشن، عضو مجلس نماینده‌گان در واکنش به این درخواست طالبان می‌گوید که سیاست حذف در افغانستان نتیجه‌یی در پی ندارد و هیچ اقلیت قومی، زبانی، مذهبی، سیاسی و جنسیتی قابل انکار نیست.

محمد رحیم‌ الله‌یار، یکی دیگر از اعضای مجلس می‌گوید که هیأت دولت مکلف است تا از حقوق انسانی و بشری اقشار مختلف افغانستان حمایت و حراست کند.

باری سلام، رئیس کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری و فعال اجتماعی در برگۀ تویترش نوشته است که گفت‌وگوها را بر یک مذهب خاص بنا کردن، خلاف اصل مصالحه است. آقای سلام خطاب به طالبان نوشته است: «وقتی که تفاوت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسید، پس مذاکره برای چیست و مصالحه با کیست؟»

پیش‌تر، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری گفته بود که این برخورد طالبان در تضاد با مکتب و اندیشه امام ابوحنیفه است و از طرف دیگر، مغایر با اصول دینی و حقوقی و هم‌چنان سبب تحقیر یک بخش بزرگی از جامعه افغانستان خواهد شد.

طالبان در جریان مذاکرات در حالی به انکار دیگر مذاهب می‌پردازند که قانون اساسی افغانستان سنی‌ حنفی و شیعۀ جعفری را به عنوان مذاهب رسمی کشور شناخته است.

وقتی شیعه را به‌ رسمیت نمی‌شناسند، مذاکره با کیست؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد