ویروس-کرونا-گفتگو-میان-حکومت-و-طالبان-را-به-تاخیر-می‌اندازد

سخنگوی وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که ویروس کرونا باعث تاخیر در شروع مذاکرات رسمی بین نماینده‌گان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به هشت صبح گفته است که ادامه قرنطین شهرها و کشورها احتمالاً باعث تاخیر در شروع مذاکرات صلح خواهد شد.

به گفته او، گسترس کرونا در جهان، برگزاری هر گونه نشست و تجمع و انجام سفر از یک کشور به کشور دیگر را عملاً دچار مشکل کرده است. بنابراین با توجه به این وضعیت، بیش‌ترین تمرکز حکومت فعلاً روی آتش‌بس است، تا از یک طرف مبارزه درست با کرونا انجام شود و از جانب دیگر از ادامه کشتارها در نتیجه جنگ در کشور جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت دولت در امور صلح هم‌چنان گفت که پروسه رهایی زندانیان طالب هم پیچیده و زمان‌گیر خواهد بود. به گفته ناجیه انوری، گروه طالبان مطابق توافقات خود با امریکا خواستار رهایی زندانیان این گروه پیش از شروع مذاکرات است.

او افزود که بعضی از زندانیانی را که گروه طالبان خواستار رهایی آن‌ها است، خطرناک هستند و در حملات مرگبار تروریستی و کشتارهای مردم بی‌گناه دست داشته‌اند که کار پی‌گیری و رسیده‌گی به پرونده آن‌ها زمان‌گیر است.

انوری گفت که این مساله هم می‌تواند یکی از عوامل تاخیر در شروع مذاکرات مستقیم به شمار بیاید. او تاکید کرد که اگر چنان‌چه این مشکل هم برطرف شود، انجام مذاکرات به صورت رو در رو، میزبانی کشورها از مذاکرات و مسایل مربوط به سفر و اقامت هیات‌ها از مشکلات دیگری است که با ادامه قرنطین شهرها و کشورها هم‌چنان باقی خواهد ماند.

خانم انوری گفت با وجودی که حکومت آماده‌گی کامل برای شروع مذاکرات مستقیم با گروه طالبان دارد، اما خواست طالبان از یک طرف و گسترس کرونا از طرف دیگر باعث تاخیر در شروع مذاکرات شده است.

ناجیه انوری می‌گوید که تاکیدات حکومت روی آتش‌بس اکنون به یک خواست عمومی در سطح کشورهای منطقه و جهان تبدیل شده است.

به گفته او، اخیراً سازمان‌ها و کشورهای مختلف جهان از گروه طالبان خواستار توقف خشونت‌ها و آتش‌بس شده‌اند و این خواست از سوی بعضی از کشورهای منطقه هم مطرح شده است.

خانم انوری افزود که قرار است فشارهای کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی در روزهای آینده بر گروه طالبان برای پذیرش آتش‌بس بیش‌تر شود. او گفت که آتش‌بس یک ضرورت فوری برای توقف کشتارها و پیش‌گیری از گسترش بیش‌تر ویروس کرونا در کشور است.

این درحالی است که حکومت در جریان دو ماه گذشته سه – چهار بار خواستار آتش‌بس از سوی گروه طالبان شده است. این خواست‌ها از سوی ریاست جمهوری، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی در مقاطع و مناسبت‌های مختلف مطرح شده است. طالبان اما این خواست‌ها را غیرمعقول خوانده و رد کرده‌اند.

ویروس کرونا گفتگو میان حکومت و طالبان را به تاخیر می‌اندازد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد