پاسخ-امریکا-به-نامه-طالبان-حکومت-فراگیر-تشکیل-دهید-

نماینده ویژه آمریکا در پاسخ به نامه وزیر خارجه طالبان، گفته است: ما سال‌ها پیش هشدار داده بودیم که تسلط نظامی به‌جای مذاکره، کمک‌ها را قطح می‌کند، اکنون هم مقابله با تروریسم، ایجاد یک دولت فراگیر و احترام به حقوق اقلیت‌ها و زنان باید جدی گرفته شود.

به گزارش افغان نیوز؛ توماس وست، نماینده جدید آمریکا برای افغانستان در توییت‌هایی به نامه اخیر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا پاسخ داده است.

وزارت خارجه طالبان، دو روز پیش در یک نامه سرگشاده به کنگره آمریکا گفته بود که این کشور با بحران مالی و اقتصادی مواجه است و از آمریکا خواست تا دارایی ارزی مسدودشده افغانستان را آزاد کند.

آقای وست نوشته که نامه طالبان به کنگره در اوایل این هفته حقایق مربوط به بحران اقتصادی و بشردوستانه افغانستان را اشتباه تفسیر کرده است. «افغانستان متأسفانه پیش از اواسط ماه اوت از یک بحران بشردوستانه وحشتناک رنج می‌برد که جنگ، سال‌ها خشکسالی و همه‌گیری (کرونا) آن را بدتر کرده بود.»

آقای وست می‌گوید: «مقامات ایالات متحده سال‌ها به طالبان تصریح کردند که اگر آنها به‌جای حل و فصل بر مبنای مذاکره با افغان‌های هم‌وطن خود، به دنبال تسلط نظامی باشند، همه کمک‌های اساسی غیربشردوستانه توسط جامعه بین‌المللی متوقف می‌شود - اقتصاد کشوری که به شدت به این کمک‌ها در ارایه خدمات اساسی وابسته است و حالا این اتفاق افتاده است.»

نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان تاکید کرده است که ما به دیپلماسی شفاف و صریح با طالبان ادامه خواهیم داد؛ اما آنها باید مشروعیت و حمایت را از طریق اقداماتی برای مقابله با تروریسم، ایجاد یک دولت فراگیر، و احترام به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران - از جمله دسترسی برابر به آموزش و اشتغال به دست آورند.

در پایان نیز گفته که ایالات متحده به حمایت از مردم افغانستان با کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

این درحالی است که سازمان ملل متحد از بحران بزرگ بشری ناشی از فقر و بیکاری در افغانستان هشدار داده و خواستار کمک های بیشتری جهان به مردم افغانستان شده است.

از سوی هم، طالبان در نامه‌ی به نمایندگان کنگره آمریکا نیز استدلال کرده بودند که بحران کنونی در افغانستان بشری است و به گفته آن‌ها آمریکا و جامعه جهانی نباید از این وضعیت، استفاده سیاسی کنند.

پاسخ امریکا به نامه طالبان: حکومت فراگیر تشکیل دهید!

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد