پاکستان-به-روند-صلح-افغانستان-کمک-میکند-گزینه-نظامی-راه-حل-نیست

نواز شریف نخست وزیر پاکستان گفته است که کشورش از چند سال به این سو در روند صلح افغانستان همکاری میکند، اما تنها راه پایان جنگ، گفتگوهای صلح دولت افغانستان با طالبان است.

به گزارش افغان خبر: در روز های اخیر مقام های کشور از کارکرد های پاکستان در امر مبارزه با تروریزم به شدت انتقاد کردند.

در نخست رئیس جمهورغنی در سفرش به دهلی نو گفته بود؛ حملات تروریستی افغانستان در پاکستان سازماندهی و اجرا میشود.

به تازگی محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیورک بیان کرده است که پاکستان خواهان از بین بردن پایگاه های تروریستان در داخل خاک آن کشور نیست.

آقای دانش تصریح کرد که تروریستان حملات شان را در خاک پاکستان علیه افغانستان طرح میکنند. او حمله تروریستی بر معترضان جنبش روشنایی و حمله بر دانشگاه آمریکایی در کابل را نیز از سوی تروریستانی خواند که در پاکستان بودوباش دارند.

اما نخست وزیر پاکستان با اشاره بر گفته های مقام های کشورمان بیان کرده که راه پایان جنگ گزینه نظامی نه، بلکه گفتگو های صلح بین طالبان و دولت افغانستان است.

او تاکید کرده که تاخیر در روند صلح به معنی درست بودن استفاده از گزینه نظامی نیست. بر اساس گفته‌های او استفاده از این گزینه در 15 سال گذشته نشان دهنده این است که تنها راه پایان جنگ در افغانستان صلح با طالبان میباشد.

نخست وزیر پاکستان همچنین اظهارداشت که سالها جنگ و نابسامانی در افغانستان، خسارات امنیتی واقتصادی به پاکستان وارد کرده و امیدوار است که سه میلیون پناهجوی افغان داوطلبانه به کشورشان برگردند.

از سوی دیگر نوازشریف علاوه کرد که ارتش پاکستان عملیات نظامی زیادی را برای مبارزه با تروریزم راه اندازی کرده است.

پس از بی نتیجه ماندن نشست های چهارجانبه صلح بین ( افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا) برای به میز مذاکره کشاندن طالبان، اعتبار پاکستان نزد جامعه جهانی و افغانستان سلب گردید.

در نشست های چهارجانبه صلح، پاکستان تعهد کرده بود که طالبان را بر میز مستقیم گفتگو با دولت افغانستان حاضر میکند و گروه های که مذاکرات صلح را رد نماید، علیه آنها اقدامات نظامی انجام میدهد اما تا اکنون به این تعهدات خود عمل نکرده است.

پاکستان به روند صلح افغانستان کمک میکند/گزینه نظامی راه حل نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد