پروسه-صلح-بدون-حضور-فعال-زنان-به-ناکامی-انجامید

رهبر حزب موج تحول افغانستان از عدم مشارکت معنی دار زنان در پروسه صلح انتقاد کرده و می‌گوید که عدم حضور تمامی اقشار جامعه و به ویژه زنان در پروسه صلح، موجب ناکامی این پروسه مهم ملی شده است.

به گزارش افغان نیوز: فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول افغانستان و نماینده پیشین مجلس روز( دوشبنه، 4 قوس) در نشست خبری گفت که زنان در 18 سال گذشته در پروسه های ملی مشارکت معنی دار نداشته بلکه حضور آنان حاشیه‌ای بوده و نقش‌شان در تصمیم گیری‌ها نادیده گرفته شده است.

خانم کوفی گفت که قربانی اصلی جنگ در افغانستان زنان هستند و همه روزه جنگ از شوهران، پسران و اطفال آنان قربانی می‌گیرد و ما می خواهیم که دیگر زنان قربانی جنگ و هم چنان معاملات پشت پرده زیر نام گفتگوهای صلح، نشوند.

رهبر حزب موج تحول افغانستان افزود: «مردم افغانستان در شرایط کنونی بیشتر از هر روز دیگر نیازمند صلح است و متاسفانه امروز تمام توان و انرژی حکومت و سیاسیون کشور روی جنجالهای انتخاباتی متمرکز است و فرصت های صلح در گروه کشمکش‌های انتخابات نادیده گرفته شده است».

خانم کوفی تاکید کرد که افغانستان در شرایط بدی قرار دارد و شکاف های اجتماعی بیشتر از گذشته شده است و امروز معیار شناخت مردم بر بنیاد قوم، سمت و مذهب شده شده است و بدون صلح نمی توانیم چنین تفرقه‌های اجتماعی را از بین ببریم.

او گفت: «ما خواستار صلحی هستیم که در آن مردم افغانستان جدایی از قوم، مذهب و سمت و سو عزت شود و حضور زنان در پروسه صلح مانع از معاملات پشت پرده صلح می‌شود».

این نماینده پیشین مجلس گفت: باید با آغاز مذاکرات میان امریکا و گروه طالبان دروازه گفتگوهای صلح بین الافغانی که در زنان و جامعه مدنی نیز جضور داشته باشند، باز شود. او تاکید کرد: «پیش شرط آغاز مذاکرات میان امریکا و طالبان باید کاهش خشونت‌ها در افغانستان باشد».

عزیزه جلیس، عضو مجلس نمایندگان نیز گفت: «مردم افغانستان آنچه را که گم کرده صلح است و آنچه که خانه مردم این کشور را ویران کرده، جنگ است».

خانم جاوید گفت که آروزی مردم به ویژه زنان افغانستان صلح است صلحی که در آن زنان عزت داشته باشند و بتواند بدون تبعیض و دغدغه زندگی کند.

خانم جاوید حضور زنان را در پروسه صلح سازنده دانسته و گفت که نباید نقش و اشتراک معنی دار زنان در پروسه صلح نادیده گرفته شود.

باقی سمندر، فعال مدنی در این نشست گفت که یک لحظه بی تفاوتی در پروسه صلح در عرصه زنان می تواند صد سال سیاه دیگر را برای زنان کشور رقم زند.

آقای سمندر جنگ طالبان را نا مشروح دانسته و گفت: «طالبان زیر پرچم سفید خون ریختند و نقاب دین را به روی کشیده و به نام دین جنگ می‌کنند».

این فعال مدنی با بیان اینکه نباید جنگ علیه طالبان در خانه و روستا‌های مردم افغانستان صورت بگیرد، گفت: «باید مبارزه علیه این گروه در جایی شود که تفکر این گروه را تولید می کند و فابریکه تولید آنان مدارس پاکستانی است».

در اخیر حزب موج تحول افغانستان با نشر اعلامیه از حکومت، نهادهای مدنی، احزاب و جریان های سیاسی خواست که زمینه اشتراک بیشتر زنان را در مذاکرات صلح فراهم نمایند تا زنان از حقوق قانوی شان دفاع کرده و برای رسیدن به افغانستان عاری از جنگ، خشونت و نابرابری با گروه طالبان به توافق برسند.

پروسه صلح بدون حضور فعال زنان به ناکامی انجامید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد