چانه‌زنی-خلیل‌زاد-با-نمایندگان-کشورهای-آسیای-مرکزی

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با وزیران خارجه‌ی کشورهای آسیای مرکزی درباره‌ی روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان امروز چهار شنبه(11، سرطان) در رشته‌تویتی گفته است که این دیدار با وزیران خارجه‌ی ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان در قالب گروه C5+1، در شهر تاشکند، پایتخت ازبیکستان صورت گرفته است.

او افزوده است که پیشرفت‌های اخیر در روند صلح افغانستان، چگونگی ایفای نقش آسیای میانه در این روند و چگونگی بهره‌بری از صلح در توسعه‌ی اتصال منطقه‌ای، تجارت و انکشاف در منطقه محورهای بحث در این دیدار بوده است.

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا، افغانستان باثبات و رفاه را برای آسیای میانه و منطقه مهم خوانده، گفته است که کار مشترک آسیای میانه با افغانستان مستقل برای اتصال به آسیای جنوبی به نفع امریکا و منطقه می‌باشد.

در همین حال، او تأکید کرده است که کشورهای عضو گروه C5+1 نیاز خواهند داشت که با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، مشترکا برای ترویج و تشویق یک تفاهم سیاسی در مورد پایداری اقتصاد و اتصال منطقه‌ای کارکنند.

آقای خلیل‌زاد در بیست‌وهشتم جون دور تازه‌ی سفرش در پیوند به صلح افغانستان را آغاز کرد. وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته بود که آقای خلیل‌زاد در جریان این سفر به قطر، ازبکستان و پاکستان می‌رود.

وزارت خارجه‌ی امریکا همچنان گفته بود که به دلیل محدودیت سفر ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، خلیل‌زاد به افغانستان نمی‌رود، اما در جریان سفر با مقام‌های افغان از طریق ویدیوکنفرانس گفت‌وگو خواهد کرد.

این درحالی است که آقای خلیل‌زاد دیروز (سه‌شنبه، 9 سرطان) از طریق کنفرانس ویدیویی با رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی صحبت کرد.

چانه‌زنی خلیل‌زاد با نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد