کمک-های-امریکا-اسباب-فساد-را-ایجاد-نمود--رهبران-حکومت-وحدت-ملی-درمبارزه-بر-ضد-فساد-صادقانه-تعهد-دارند

مفتش خاص ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می گوید که هر دو رهبر حکومت وحدت ملی افغانستان به مبارزه بر ضد فساد صادقانه تعهد دارند اما در این امر با مخالفت های جدی مواجه اند.

به گزارش افغان خبر به نقل از صدای امریکا: جان ساپکو چهارشنبه 24 سنبله / در نشستی در واشنگتن گفت "من فکر می کنم که حالا شما شاهد ادارۀ سیاسی در درون حکومت در بلند ترین سطح هستید و آن در برخی از اقدامات حکومت منعکس شده است”.

آقای ساپکو گفت با آن که یک قشر از نخبگان قدرتمند افغان از فساد سود می برند، اما تمام مقام ها و کارمندان دولت افغانستان به فساد آغشته نیستند.

با آنهم دفتر مفتش خاص ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان در تازه ترین گزارش خود فساد گسترده را مانع بازسازی افغانستان دانسته و از مقامات افغان و امریکایی خواسته است تا مبارزه با فساد را در اولویت کاری شان قرار دهند.

امنیت، ثبات سیاسی و انکشاف از مواردی هستند که به باور تهیه کنندگان این گزارش در موجودیت فساد صدمه دیده اند.

آقای ساپکو حین نشر این گزارش ابعاد مختلف فساد در افغانستان را به بررسی گرفت و یادآور شد که فساد سبب خشم مردم در برابر دولت شده و شورشگری را تقویت بخشیده است.

به باور آقای ساپکو، سیاست ها و روش های ایالات متحده نیز در گسترش فساد در افغانستان نقش داشته است. او به ویژه از نبود ظرفیت افغانستان در مصرف میلیاردها دالر کمک امریکا یاد نموده گفت که در برخی موارد این کمک ها اسباب فساد را ایجاد نمود.

گزارش سیگار قسماً پالیسی و شیوۀ برخورد امریکا در امر مبارزه با فساد را نیز انتقاد کرده است و نوشته است که نظارت ضعیف از روند تدارکات و سپردن قرارداد ها طی سالهای ۲۰۰۹-۲۰۱۰ باعث فساد شده است.

بر اساس این گزارش واشنگتن باید همزمان با سقوط رژیم طالبان مبارزه با فساد را در صدر ماموریت خود می گنجانید.

در بخشی از گزارش سیگار به نقل قول از رایان کراکر سفیر پیشین ایالات متحده در گابل نگاشته شده است " نکته نهایی شکست تلاش های ما شورشگری نبود، بلکه فساد همه گیر بوده می تواند”.

کمک های امریکا اسباب فساد را ایجاد نمود / رهبران حکومت وحدت ملی درمبارزه بر ضد فساد صادقانه تعهد دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد