کمیته-گزینش-ترکیب-قومی-را-بر-شایسته-سالاری-ترجیح-دادند-سند

کمیته گزینش فهرست نهایی نامزدان کمیشنری کمیسیون های انتخاباتی را در اختیار رسانه ها قرار داد، اما در این فهرست دیده میشود که شایسته سالاری قربانی ترکیب های قومی، سمتی و جنسیتی گردیده است.

به گزارش افغان خبر: اعضای کمیته گزینش امروز پنج شنبه (20عقرب) فهرست نامزدان کمیشنری کمیسیون های انتخاباتی را در کابل طی یک کنفرانس خبری در اختیار رسانه ها قرار داد، اما در این برنامه کارکرد این کمیته به باد انتقاد گرفته شد.

 صغرا سعادت سخنگوی تیفا (نهاد نظارتی بر انتخابات افغانستان) میگوید روند گزینش کمیشنران در کمیته گزینش شفاف نیست.

به گفته خانم صغرا کمیته گزینش از ابتدای کار تا حالا اطلاعات که نهادهای ناظر انتخاباتی میخواستند به دسترس آنها قرار نداده است.

سخنگوی تیفا میگوید کسانی که از دور گزینش خارج شده است حق نداشته که دلیل اش را بداند، به گفته خانم صغرا تصامیم پشت پرده صورت گرفته بدون ناظران انتخاباتی " تیفا"، وی میگوید کسانی که در فهرست نهایی به حیث کمیشنر انتخاب شده افراد ضعیف هستند و تجربه انتخاباتی ندارد.

اما جاوید رشیدی رئیس کمیته گزینش میگوید آنها تلاش کرده است تا افراد شایسته در کمیسیون های انتخاباتی و کمیسیون سمع شکایات گزینش شود.

وی میگوید از پروسه تخنیکی گرفته تا مصاحبه حضوری با افراد واجدین شرایط امتحان گرفته شده است.

به گفته رئیس کمیته گزینش 15 تن برای کمیسیون سمع شکایات و 21 تن برای کمیسیون انتخابات به عنوان کمیشنران پیشنهادی انتخاب شده و به ریاست جمهوری تحویل داده شده است، اقای رشیدی میگوید در زمان تحویل لیست کمیشنران عبدالله عبدالله رئیس اجراییه کشور و نمایندگان یونما نیز حاضر بوده است.

در همین حال عبدالله شفایی عضو کمیته گزینش میگوید آنها برای گزینش کمیشنران از معیار قانونی و معیار ترجیهی استفاده کرده است.

به گفته شفایی معیار قانونی مدرک تحصیلی، سابقه کاری، رشته تحصیلی، افراد بوده است اما معیار ترجیهی اسناد تحصیلی به سویه های بالا، دانشگاه ها، دسترسی به زبان های خارجی و دسترسی به تکنالوژی افراد بوده است.

در کنار همه مزایای این کمیته اعضای کمیته گزینش اعتراف میکنند که رعایت ترکیب های قومی، ولایتی و جنسیتی باعث شده که در بسا موارد شایسته سالاری زیر سوال رفته باشد.

در لیست نهایی کمیشنران پیشنهادی نیز افرادی به چشم میخورد که در سطح دوکتورا در کنار کسی که لیسانس دارد قرار گرفته است.

به گفته اعضای این کمیته؛ زنان به عنوان سمبول وارد بازارکار نمیشوند بلکه تصمیم میگیرند و عملا کار میکنند.

این در حالیست ماه قبل 720 تن برای کمیشنر شدن در کمیته گزینش در خواست داده بودند.

 

 

 

کمیته گزینش ترکیب قومی را بر شایسته سالاری ترجیح دادند+ سند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد