کمیشنران-جدید-باید-نتایج-انتخابات-را-بررسی-کنند

شماری از فعالان مدنی می گویند که حکومت باید فرصت بررسی نتایج انتخابات پارلمانی را برای کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی مهیا سازد تا بتوانند اعتماد از دست رفته را بدست آورند.

به گزارش افغان نیوز: عزیز رفیعی عضو نهاد دیده بان شفافیت افغانستان، امروز یکشنبه( 19، حوت) طی یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان این مطلب تصریح نمود که هر دو کمیسیون انتخابات مشروعیت و اعتماد شان را نزد مردم از دست داده و نمی تواند میراث دار خوب آرای مردم باشند.

آقای رفیعی می افزاید که کمیشنران جدید نیاز به فرصت زمانی حداقل دو ماه دارند تا بتوانند تمامی مشکلات و نواقص گذشته این کمیسیون ها را بررسی و ارزیابی کنند.

این عضو دیده بان شفافیت افغانستان تاکید دارد که مردم زمانی می توانند بالای این کمیسیون ها باور کنند که نتایج انتخابات پارلمانی بر اساس آرای مردم شمارش و اعلام شوند.

از سوی هم، حبیب الله شینواری عضو دیگر دیده بان شفافیت افغانستان خاطر نشان ساخت که هرگز امکان ندارد کمیشنران برکنار شده خلاف کار باشند اما نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی درست و دقیق نمی باشد.

آقای شینواری یادآور شد؛ حکومت باید فرصت بررسی نتایج انتخابات را به کمیشنران جدید مهیا سازد تا بتوانند اعتماد از دست رفته این کمیسیون ها را به دست آورند و یک انتخابات شفاف وعادلانه داشته باشیم.

وی پیشنهاد می کند که کمیشنران جدید این کمیسیون ها جهت بررسی و ارزیابی دقیق آرا باید سفرهای ولایتی و نشست های را با مسوولان انتخاباتی در ولایات داشته باشند.

در همین حال شاه محمودمل عضو رهبری دیده بان شفافیت افغانستان علاوه نمود که تعیین کمیشنران و عزل آن درحالی صورت گرفت که 95 درصد کار انتخابات پارلمانی انجام شده بود و از سوی هم،  بررسی و اعلام نتایج این روند بسیار زمان بر است تا آرای پاک و ناپاک از هم تفکیک شوند.

آقای مل اضافه کرد که این تصمیم حکومت عادی و عجولانه بود و نقش کمیشنران در مدیریت سالم و غیر سالم انتخابات کم است. زیرا تا زمانی که عوامل بحران انتخابات شناسایی نشود، نمی توان به مشکلات در این کمیسیون ها پایان داد.

این درحالی است که چندی قبل، اشرف ‌غنی، سیزده تن از کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی را که توسط کمیته گزینش به رییس‌جمهور پیشکش شده بود، معرفی کرد.

کمیشنران جدید باید نتایج انتخابات را بررسی کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد