گفتگوهای-صلح-پشت-درهای-بسته-پذیرفتنی-نیست

نی« حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان» با ابراز نگرانی از محدودیت آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات می‌گوید که مذاکرات صلح در قطر نباید پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌های ملی و بین‌المللی انجام شود.

به گزارش افغان نیوز: مجیب خلوتگر، رییس اجرایی دفتر "نی" امروز( دوشنبه، ۲۴ سنبله) در نشست خبری گفت که یافته‌های این نهاد در مورد مذاکرات صلح نشان می‌دهد که خبرنگاران در سراسر کشور نگران محدویت آزدی بیان و دسترسی به اطلاعات در جریان و پس از مذاکرات صلح در قطر هستند.

آقای خلوتگر تاکید کرد که خبرنگاران باید در جریان هر قدمی از نشست و مذاکرات صلح قرار گیرند تا از پیشرفت‌های مذاکرات صلح برای مردم افغانستان اطلاع رسانی نمایند. او افزود که گفتگو در پشت درهای بسته به شدت به آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات که یکی از دست‌آوردهای مهم رسانه‌ها در ۱۸ سال پسین است، صدمه وارد می‌کند.

رییس اجرایی نی از محدودیت چرخش و دسترسی به اطلاعات در ادارات دولتی نیز انتقاد کرده و گفت: « دسترسی به اطلاعات هر روزه در حال محدود شدن است و یافته‌های نی نشان می دهد که ۹۰ درصد از سخنگویان حکومتی به تماس‌های خبرنگان پاسخ نمی دهند».

به گفته آقای خلوتگر؛ نهادهای مالی و تدارکاتی در گام نخست و پس از آن نهادهای امنیتی، ریاست جمهوری و نهادهای عدلی و قضای در محدودیت آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات نقش برجسته دارند و اطلاعات را به آسانی به دسترس خبرنگاران قرار نمی‌دهند.

آقای خلوتگر حکومت را متهم به برخورد سلیقه‌ای با رسانه‌ها کرده و تاکید کرد که این برخورد گزینشی و سلیقه‌ای هم در زمینه حمایت مالی و هم در زمینه دسترسی به اطلاعات از سوی حکومت اعمال می‌شود که این عمل حکومت خلاف تمامی موازین اخلاقی و قوانین نافذ شده ای کشور است. او فزود که این عملکرد نشان میدهد که حکومت قوانین را در یخ نوشته و در زیر آفتاب می گذارد.

به باور رییس اجرایی نی؛ به هراندازه که دسترسی به اطلاعات محدود شود به همان اندازه فاصله میان مردم و حکومت افزایش می‌یابد و این امر مشروعیت حکومت را زیر پرسش می‌برد.

آقای خلوتگر از کاهش و مسدود شدن شماری از رسانه‌ها در جریان امسال ابراز نگرانی کرده و گفت که حکومت باید بر اساس ماده ۳۴ قانون اساسی زمینه حمایت مالی و معنوی رسانه‌ها را فراهم نماید تا آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات صدمه نبیند. او گفت به تازگی رادیو بدلون در ولایت کندز به دلیل مسائل مالی مسدود و نشرات خود را قطع کرده است.

نگرانی نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان درحالی از محدودیت آزادی بیان در جریان و پس از گفتگوهای صلح مطرح می‌شود که ناوقت روز گذشته خبرنگاران اعزامی با هیأت گفتگو کننده حکومت باطالبان در قطر پس از افتتاح مذاکرات بین‌الافغانی دوباره به کشور برگشت داده شدند و قرار است که مذاکرات صلح در پشت درهای بسته صورت گیرد.

به باور رییس اجرایی نی؛ کشور قطر، زلمی خلیلزاد و معصوم استانکزی، رییس هیأت گفتگو کننده حکومت با برگذاری مذاکرات صلح در پشت دروازه‌های بسته، تمامی قوانین بین‌المللی را در مورد آزادی بیان نقض کرده اند.

آقای خلوتگر گفت؛ خبرنگاران در این نظر سنجی که در مورد صلح از سوی دفتر نی صورت گرفته خواستار آتش‌بس و تعهد دو طرف به رعایت آن و همچنان رعایت ارزش‌های دین اسلام با در نظر داشت قوانین ملی هستند.

او افزود که اکثریت قاطع خبرنگاران خواستار حفظ و حمایت از آزادی بیان‌، آزادی اندیشه، رسانه‌ها و خبرنگاران کشور هستند.

گفتگوهای صلح پشت درهای بسته پذیرفتنی نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد