گفتگوی-تهدید-آمیز-میان-فرماندهی-نیروهای-آمریکایی-و-طالبان

سخنگوی ماموریت قاطع" ناتو" در افغانستان در واکنش به خواست طالبان مبنی بر اجرای توافق‌نامه دوحه، گفته است که حملات، حملات تولید می‌کند، در حالی که خودداری، خودداری تولید می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: کلنل سانی لگت، سخنگوی ماموریت قاطع" ناتو" در افغانستان دیروز شنبه(13، ثور) در توئیتی در پاسخ به سخنگوی طالبان نوشت که کاهش خشونت یک ضرورت مطلق بوده و بستگی به رهبران نیروهای امنیتی افغان، جنگجویان طالبان و نیروهای ائتلاف دارد.

وی افزوده که حملات، حملات دیگر تولید می‌کند، در حالی که خودداری، خودداری تولید می‌کند. بنابراین، همه طرفها باید خودداری را برای جلوگیری از کشتن و خشونت بیشتر در پیش بگیرند.

ذییح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پاسخ، خواستار روشن شدن موضع ژنرال میلر، فرمانده کل نیروهای بین المللی در افغانستان شد. او در توئیتی نوشت که راه حل اجرای توافقنامه دوحه بوده و نباید  با بیانیه‌های بی‌مبنا و تحریک آمیز وضعیت فعلی را خراب کنید.

آقای مجاهد درباره موضع گروه طالبان افزوده که ما تا پایان متعهد هستیم و شما نیز به تعهدات خود پایبند بمانید.

از سوی هم، ناتو در پاسخ به سخنگوی طالبان با نشر اعلامیه گفته است که با توجه به اهمیت قول و گفتار در میان افغانها، بسیار مهم است که گفته‌های ژنرال میلر در دیدار اخیر با ملابرادر در دوحه قطر درست و دقیق ترجمه شود.

در این اعلامیه آمده که نیروهای نظامی همه طرفها نقش ویژه در شرایط صلح دارند، زیرا کاهش خشونت یک ضرورت مطلق است. بنابراین، فرماندهان نظامی باید به راه سیاسی برگردند. آزادی زندانیان طالبان و حکومت در زمان شیوع کرونا راه را برای گفتگوهای بین الافغانی و آتش بس دایمی باز می‌کند.

در اعلامیه گفته شده که باز افزایش خشونتها، خوشبینی افغانها که پس از "کاهش خشونت" یک هفته‌ای پیش از امضای موافقتامه صلح ایجاد شده بود، از دست رفته است.

در اعلامیه آمده که برخی از مفاد توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان عملی شده اما برخی دیگر عمل نشده است. تمامی طرفهای دیگر با کاهش خشونت تا ۸۰ درصد راه را برای گفتگوهای صلح باز کنند.

در اعلامیه آمده که در مذاکرات دوحه نیز تاکید شده که نیروهای آمریکایی کمک به نیروهای امنیتی افغان را ادامه می‌دهد و در صورت نیاز دفاع می‌کند.

در اعلامیه آمده که ژنرال میلر به تعهدات صلح پایبند است و پس از دوره یک هفته‌ای کاهش خشونت‌ها (۲۲-۲۸ فبروری/فوریه) تا امروز حتی یک حمله هوایی یا عملیات انجام نداده است.

این درحالی است که جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی، دیروز شنبه، ۱۳ ثور در یک نشست خبری گفت که طالبان، به تاز‌گی ۴۶ نفر شامل ۳۹ نظامی و هفت غیر نظامی را بر اساس فهرست دولت افغانستان، آزاد کرده ‌اند.

او افزود: «آزادی زندانیان بر اساس فهرست ارائه‌شده‌، یک گام خوب برای صلح است و امیدواریم که طالبان به تعهدات شان برای گفتگوهای صلح عمل کنند تا اعتماد متقابل ایجاد شود

آقای فیصل از طرف دیگر گفت که کاهش خشونت‌ها برای پیشبرد پروسه‌ صلح، یک گام اساسی است و گروه طالبان باید به آن پاسخ مثبت بدهد.

گفتگوی تهدید آمیز میان فرماندهی نیروهای آمریکایی و طالبان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد