گلزار-احمد-جانشین-موقت-عمران-خان-شد

گلزار احمد، رییس سابق دیوان عالی پاکستان برای پست نخست‌وزیری موقت به عنوان جانشین عمران خان، نخست‌وزیر برکنارشده معرفی شد.

به گزارش افغان نیوز؛ فواد چودری، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان با نشر توییتی نوشته‌است که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به نامه عارف علوی؛ رییس‌جمهور آن کشور، گلزار احمد؛ رییس سابق دیوان عالی پاکستان را برای پست نخست‌وزیری موقت معرفی کرد.

آقای چودری گفته‌است که در پاسخ به نامه رییس جمهور و پس از مشورت با کمیته مرکزی حزب تحریک انصاف و تایید آن، عمران خان نام گلزار احمد؛ رییس سابق دیوان عالی را برای پست نخست‌وزیری موقت پیشنهاد کرده‌است.

گلزار احمد بیست و هفتمین رییس دادگاه عالی پاکستان و متعلق به حوزه کراچی بود. وی در اول فبروری ۲۰۲۲ بازنشسته شد.

این در حالی ا‌ست که پارلمان پاکستان قرار بود روز یک‌شنبه (۱۴ حمل) درباره‌ طرح عدم‌ اعتماد به دولت عمران‌ خان رأی‌گیری کند. اما قاسم خان سوری؛ نایب رییس پارلمان پاکستان این طرح را غیرقانونی خواند و مانع رای‌گیری شد.

او گفته‌‌بود؛ حرکتی را که برای «تغییر رژیم» در نظر گرفته شده‌بود رد کرده و «من این موضوع را به همه ملت تبریک می‌گویم.»

نخست‌وزیر پاکستان قرار بود با رأی عدم‌ اعتماد در پارلمان مواجه شود؛ زیرا اپوزیسیون دولت او اعلام کرده‌بود که تعداد آرای لازم برای سرنگونی دولت آقای خان را در اختیار دارد.

از سوی دیگر، احزاب مخالف عمران خان طرح استیضاح وی را به پارلمان این کشور ارائه کرده‌‌بودند. آنان عمران خان را به بی‌کفایتی در مدیریت اقتصاد و سیاست خارجی پاکستان متهم کرده و می‌گفتند که او دیگر شایسته‌ ادامه‌ کار به‌عنوان نخست‌وزیر نیست.

پس از آن، عارف علوی؛ رییس جمهور پاکستان به درخواست عمران خان، پارلمان را منحل کرد و حالا نخست‌وزیر موقت تا برگزاری انتخابات پارلمانی طی سه ماه آینده، اداره امور کشور را در دست خواهد گرفت. او اما فاقد برخی صلاحیت‌های اجرایی خواهد بود.

گلزار احمد جانشین موقت عمران خان شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد