گماشتن-نماینده-ویژه-برای-افغانستان-غیر-ضروری-است

وزارت خارجه ا.ا در واکنش به قطعنامه‌‌ ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان، گفته که گماشتن یک نماینده ویژه اضافی برای افغانستان در حضور یوناما غیرضروری است.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امور خارجه ا.ا روز گذشته (9 جدی) در خبرنامه‌ای گفته است که شورای امنیت به‌رغم درخواست زمان از سوی دو عضو دایمی این شورا برای بحث و شفاف‌سازی بیشتر در خصوص ارزیابی هماهنگ‌کننده‌ ویژه، بدون مشورت با ا.ا قطعنامه را تصویب کرده است.

در خبرنامه آمده است: «حکومت افغانستان بار دیگر تاکید می‌کند که تعیین یک نماینده ویژه اضافی برای افغانستان در حضور ماموریت ویژه سازمان ملل متحد غیرضروری است؛ زیرا واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد که افغانستان کشور درگیر منازعه نیست و در حال حاضر یک دولت مرکزی در قدرت است که می‌تواند از منافع کشور محافظت و به تعهدات خود عمل کند و توانایی مدیریت مسایل را از طریق سازوکارهای دوجانبه و چندجانبه دارد».

 طبق خبرنامه، نمایند‌گان ویژه نه‌تنها هیچ درگیری را در تاریخ معاصر افغانستان و جهان حل نکردند، بلکه با تحمیل نسخه‌های خارجی اوضاع را پیچیده‌تر کرده‌اند.

در خبرنامه وزارت خارجه آمده است که حکومت ا.ا از سازمان ملل تقاضا دارند در هر تصمیمی که مربوط به افغانستان است، واقعیت‌های موجود را در نظر بگیرد و تحت تاثیر هیچ طرفی قرار نگیرد.

این در حالی است که شورای امنیت اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای از دبیر کل سازمان ملل خواسته که برای افغانستان نماینده ویژه تعیین کند.

این قطعنامه جمعه شب (8 جدی) با 13 رای عضو دایمی و غیردایمی این شورا به تصویب رسیده است و چین و روسیه به این قط‌نامه رای ممتنع داده اند.

نمایندگان چین و روسیه گفته‌اند که ارائه راه‌حل‌های بیرونی در افغانستان نتیجه نداده و خواستار مشورت سازمان ملل در مورد انتخاب نماینده ویژه با ا.ا شده‌اند.

گماشتن نماینده ویژه برای افغانستان غیر ضروری است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد