-درصد-خبرنگاران-افغان-به-اطلاعات-دسترسی-ندارند

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان نتایج سروی شان را در مورد حق دسترسی به اطلاعات همگانی کرده و می‌گوید که ۹۰ درصد خبرنگاران به اطلاعات دسترسی ندارند.

به گزارش افغان نیوز؛ مسرور لطفی، مسوول مطبوعاتی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، امروزیکشنبه( 27، جدی ) در یک نشست خبری گفت: نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد که حق دسترسی به اطلاعات در کشور با روی کار آمدن امارت اسلامی محدود گردیده است.

آقای لطفی بیان کرد که اگر قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی مسوولان امارت اسلامی تصویب نگردد، مشکلات خبرنگاران حل نخواهد شد. 

به گفته وی، بیشترین مشکلات سد راه خبرنگاران ولایتی است. زیرا آنان به اطلاعات مورد نیاز شان دست پیدا کرده نمی‌توانند.

لطفی افزود؛ نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد که 90 درصد خبرنگاران طی پنج ماه گذشته اطلاعات بدست نیاورده اند. همچنان در این مدت 95 درصد خبرنگاران استقلالیت شان را از دست داده اند. 

همچنان 90 درصد از خبرنگاران گفته اند که با روی کار آمدن امارت اسلامی طالبان، خود سانسوری در بخش اطلاعات به وجود آمد و آزادی‌های جامعه‌ای خبرنگاری محدود گردیده است.

آقای لطفی تصریح کرد که براساس ارزیابی‌های این نظر سنجی؛ وضعیت حاکم در کشور بر آزادی‌ رسانه‌‌ها خود سانسوری خلق کرده است.

به باور وی: از جمله عوامل مسدود شدن برخی رسانه‌ها حق دسترسی به اطلاعات، مشکلات اقتصادی و محدودیت‌ها در این عرصه بوده اند. 30 درصد خبرنگاران گفته اند که مسوولان ادارات حکومت اطلاعات نمی‌دهند و 50 درصد مردم از وضعیت حاکم ترس دارند و حاضر به مصاحبه نمی‌شوند.

این درحالی است که اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان چندی پیش نیز اعلام کرده بود که با روی آمدن حکومت امارت اسلامی طالبان، حدود 70 درصد رسانه‌ها از فعالیت بازمانده‌اند.

90 درصد خبرنگاران افغان به اطلاعات دسترسی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد