-مرکز-رای-دهی-در-ولایت-کندز-مسدود-ماندند

شماری از اعضای شورای ولایتی کندز می گویند: از ۹۸ مرکز رای دهی که از سوی کمیسیون تثبیت گردیده بود، تنها ۶۰ محل رای دهی در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باز بودند.

به گزارش افغان نیوز: غلام ربانی ربانی عضو شورای ولایتی کندز، امروز پنج شنبه( ۱۱، میزان ) در یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت که هرچند به دلیل حملات پراکنده طالبان در برخی از ولسوالی های این ولایت، زمینه مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری مساعد نبود؛ اما نیروهای امنیتی نگذاشتند که پروسه انتخابات را مختل کنند.

وی افزود: مردم در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات پارلمانی کمتر اشتراک ورزیدند؛ زیرا در اثر حملات گروه طالبان بیشتر از ۵۰ تن زخم برداشتند و تهدیدات بلند امنیتی مانع مشارکت مردم در روز برگزاری این پروسه ملی شد و حتی چندین ولسوالی این ولایت به صورت کامل تحت تصرف طالبان قرار داشت.

آقای ربانی بیان کرد؛  یکی از مشکلات در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این بود که مردم در ابتدا احتمالا صبر کردند تا مشکلات تخنیکی رفع شود، اما افزایش مشکلات دستگاه های بایومتریک و نبود اسم های مردم در فهرست رای دهی باعث شد که شماری از مردم از رفتن به پای صندوق های رای منصرف شدند.

او تاکید کرد که تحرکات نیروهای امنیتی از چندین سال به دینسو قناعت بخش نبوده است و به همین دلیل اکنون سه ولسوالی این ولایت از جمله قوش تپه، دشت ارجی و چهاردره تحت حاکمیت هراس افگنان طالب قرار دارد.

از سوی هم، امرالدین ولی عضو دیگر شورای ولایتی کندز گفت: گروه طالبان تحرکات خود را داشتند اما نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تحرکات این گروه را تا حدی دفع کردند و نگذاشتند باعث مختل سازی روند برگزاری انتخابات شوند.

به گفته وی، این انتخابات یکی از شفاف ترین انتخابات نسبت به انتخابات دور های گذشته در این ولایت بوده است اما تنها مشکلات تخنیکی و نبود نام رای دهندگان در فهرست از جمله چالش های موجود در این روز بوده است.

آقای ولی گفت: به صورت کلی در چهار ولسوالی به دلیل حملات پراکنده طالبان هیچ انتخابات برگزار نشد و حتی در یک ولسوالی تنها یک محل رای دهی وجود داشت. از این رو، میزان مشارکت مردم نه تنها در ولایت کندز بلکه در سایر ولایت های کشور نیز کم رنگ بوده است.

در همین حال، عصمت الله مرادی؛ سخنگوی والی کندز می گوید؛ نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تلاش کردند تا در این روز از حملات هراس افگنی جلوگیری نمایند، اما طالبان در شماری از ولسوالی های این ولایت عملیات داشتند و نتوانستند روند برگزاری انتخابات را مختل سازند.

به گفته مرادی،  از میان ۹۸ مراکز رای دهی که از سوی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات تثبیت گردیده بود تنها ۶۰ مرکز آن در سطح شهر و ولسوالی های نسبتا امن باز بودند و ۳۸ مرکز دیگر آن مسدود باقی ماندند.

هرچند نیروهای امنیتی کشور از آغاز سال جاری عملیات تصفیوی گسترده ی را در ولایت کندز برای بیرون راندن طالبان از حومه های شهر و مراکز ولسوالی ها به راه انداختند. اما عملیات پاک سازی به ویژه در ولسوالی های کلیدی این ولایت به دنبال باز پس گیری بوده و نتایج چندانی در پی نداشته است.

از سوی هم، حضور گسترده هراس افگنان طالب در اطراف شهر کندز و ولسوالی های همجوار آن حتی مانع حضور گسترده مردم به پای صندوق های رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری شده اند.

این در حالی است که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات آمار تخمینی کل رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان را اعلام کرد و افزود که این آمار در حال تغییر است. بربنیاد آمار های این نهاد، در انتخابات ششم میزان، از میان بیش از ۹ میلیون واجد شرایط حدود ۲.۵ میلیون تن رای داده اند.

38 مرکز رای دهی در ولایت کندز مسدود ماندند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد