آرای-۱۰۹-محل-رأی‌دهی-در-چهار-ولایت-باطل-گردید

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید که آرای ۱۰۹ محل رأی‌دهی در ولایات کابل، بدخشان، غور و پکتیا را باطل کرده است.

به گزارش افغان نیوز: قطب‌الدین رویدار، عضو کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی امروز (سه‌شنبه، ۲۴ جدی) در یک نشست خبری گفت که آرای ۱۰۹ محل رأی‌دهی در ولایات کابل، بدخشان، غور و پکتیا باطل شده است. آقای رویدار همچنان گفت که تا کنون آمار آرای باطل‌شده در این محلات نزد آنان مشخص نشده است.

رویدار تأکید کرد که فیصله‌ی کمیسیون‌های ولایتی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی در پیوند به شکایت‌ها نهایی نیست و در صورتی که تکت‌های انتخاباتی اعتراضی داشته باشند، می‌توانند اعتراض‌شان را در دفتر مرکزی این کمیسیون ثبت کنند.

به گفته‌ی او، دفتر مرکزی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به اعتراض تکت‌های انتخاباتی رسیدگی و تصمیم نهایی را غرض تطبیق به کمیسیون مستقل انتخابات می‌فرستد.

از سویی هم، مسئولان کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گویند که از مجموع ۱۶ هزار و ۵۴۵ شکایت ثبت‌شده نزد این کمیسیون، نُه هزار و ۸۶۶ شکایت به دلیل «موجه نبودن» و عدم ارایه‌ی مدارک، رد شده است.

زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در این نشست خبری همچنان گفت که پس از رسیدگی به شکایات، آرای پنج‌هزار و ۳۱۶ محل در ۲۱ ولایت نیز به بازشماری راجع شده است.

محمدقاسم الیاسی، منشی و سخن‌گوی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز گفت که آرای یک‌هزار و ۶۹۹ محل در کابل، یک‌هزار و ۵۸۲ محل در ننگرهار، ۳۸۳ محل در پکتیکا، ۲۶۵ محل در هلمند، ۲۴۳ محل در کنر، ۱۸۶ محل در پکتیا، ۱۷۷ محل در نیمروز، ۱۲۱ محل در قندهار، ۱۱۷ محل در کاپیسا، ۹۲ محل در پروان، ۷۳ محل در تخار، ۶۵ محل در غزنی، ۶۱ محل در زابل، ۶۰ محل در هرات، ۵۳ محل در خوست، ۵۱ محل در غور، ۴۶ محل در قندوز، ۴۳ محل در لغمان، ۲۵ محل در میدان‌وردک، ۱۸ محل در لوگر و شش محل دیگر در لغمان به بازشماری راجع شده است.

همچنان پس از روند رسیدگی به شکایات انتخاباتی در پیوند به انتخابات ریاست‌جمهوری، ۱۸ مورد از شکایات ثبت‌شده به اقدام اصلاحی منجر شده است. سه شکایت به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده و ۱۱۱ شکایت دیگر به تأیید کمیسیون‌های ولایتی کمیسیون رسدیگی به شکایات انتخاباتی استثنا قرار گرفته است.

رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در عین حال گفت که ۷۵ نفر در پیوند به شکایات دریافت‌شده جریمه‌ی نقدی شده و ۷۱ نفر دیگر از کارمندان انتخاباتی از وظایف‌شان برکنار شده‌اند.

این درحالی است که نهادهای ناظر بر روند انتخابات به این باورند که کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی دفاتر ولایتی خود را با مسایل بسیار جدی مواجه نکرده است.

آرای ۱۰۹ محل رأی‌دهی در چهار ولایت باطل گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد