تاخیر-اعلام-نتایج-انتخابات،-اقتصاد-کشور-را-متضرر-می-سازد

شماری از آگاه‌هان می‌گویند که تاخیر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاثیر منفی روی اقتصاد کشور گذاشته و این امر می‌تواند انکشاف اقتصادی را در کشور متضرر ‌سازد.

به گزارش افغان نیوز: نجیب شریف، آگاه مسائل اقتصادی در مصاحبه‌ای با خبرنگار افغان نیوز گفت که ابهام در پروسه انتخابات، سرنوشت سیاسی کشور را نا روشن کرده است و تاخیر نتایج انتخابات تا زمان نا معلوم می‌تواند به سرمایه گذاری، تحولات و انکشاف اقصتای کشور زیان جدی وارد کند.

این در حالی است که قرار بود کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را امروز( سه‌شنبه، 23 عقرب) و نتایج نهایی آن را به تاریخ پانزدهم ماه قوس اعلام کند. اما؛ اعلام نتایج نخستین انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات روز گذشته تا زمان نا معلوم به تعویق افتاد.

آقای شریف گفت: « وقتی نتایج انتخابات تا زمان نا معلوم به تاخیر می‌افتد، تاجران و صعنت‌کاران نمی‌خواهند در شرایط نامعلوم سیاسی، سرمایه گذاری کنند و یا سرمایه‌های را که در حال جریان است، دو باره  انکشاف دهند».

به باور این آگاه مسائل اقتصادی، نتایج نا معلوم انتخابات به نرخ بازار و اسعار نیز تاثیر منفی می‌‎گذراد و تمامی اقشار جامعه از جمله مستهلکان، تاجران، صعنت‌کاران متضرر می‌شوند که زیان آنان در نهایت انکشاف کمتر اقتصاد ملی را در پی خواهد داشت. آقای شریف افزود: «در چنین شرایط، بزرگ ترین ضربه را مستهلک می‌بیند و این امر باعث می‌شود که تاجر ضرر ببیند و اقصاد کلی و ملی کشور را نیز متضرر کند».

پیش از این ولید تمیم، معین گمرکات و وعواید وزارت مالیه طی یک نشست خبر در کابل گفته بود: «از آغاز پروسه انتخابات تا کنون در بازار تجارت یک ابهام به وجود آمده که کار و بار را در بازار تجارت کساد کرده است و امیداوریم که با اعلام نتایج  انتخابات، دوباره کار وبار تجارت رونق پیدا کند».

عبدالواسع حیدری، از دیگر کارشناس مسائل اقتصادی نیز گفت که در گذشته روند‌های انتخاباتی طولانی و انتقال قدرت با کمکش مواجه بوده است که  این امر روی افکار مردم افغانستان به ویژه تاجران و سکتور خصوصی تاثیر منفی گذاشته است.

آقای حیدری گفت که هم اکنون هم ابهامات و نتایج نامعلوم انتخابات باعث شده است که تاجران و سرمایه‌گذاران سرمایه گذاری نکند و منتظر اعلام نتایج انتخابات و سرنوشت سیاسی کشور باشند.

به گفته حیدری توقف کار‌های ستکور خصوصی در چنین شرایط، می‌تواند بیکاری و فقر را در جامعه افغانستان افزایش دهد. او افزود که اعلام نتایج و معلوم شدن نتایج انتخابات، تاثیر مثبت روی فعالیت‌های اقتصادی مردم به ویژه در بخش صنایع متوسط و کوچک دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اکثریت مردم افغانستان فقیر اند و طولانی شدن پروسه انتخابات بیشتر زیان را به مردم افغانستان وارد می‌کند، گفت که حکومت بباید رسالت مندانه عمل کند و پروژه های زیربنایی را تسهیل و سرعت ببخشد تا زمینه شغل زایی برای مردم افغانستان ایجاد شود.

آقای حیدری گفت: «برای اینکه مردم افغانستان یک نفس راحت بکشد باید ثبات سیاسی و اقتصادی تامین باشد و روند‌ پروسه‌های ملی مانند انتخابات زیاد طولانی نشود که مردم در یک ابهام و بی سرنوشتی زندگی کند».

وزرات اقتصاد نیز تاثیر منفی طولانی شدن پروسه انتخابات را روی روندهای اقتصادی کشور تاثیر گذار دانسته و گف: «ابهام پروسه انتخابات تاثیر منفی را روی روندهای اقتصادی کشور گذاشته است».

محمد یونس سالک، سخنگوی وزارت اقتصاد ثبات سیاسی و رشد اقتصادی را دو روی یک سکه توصیف کرده و گفت: « به هر اندازه که در روند‌های ملی از جمله انتخابات تاخیر و پیچیدگی داشته باشیم به همان پیمانه میزان سرمایه گذاری، فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار در کشور متضرر می‌شود».

آقای سالک گفت که وزرات اقتصاد برای چنین شرایط، برنامه‌های جامع سرمایه‌گذاری وانکشاف اقتصادی را روی دست دارد اما، تا زمان که چنین ابهام و بی‌سرونشتی در پروسه انتخابات وجود داشته باشد برنامه‌های این وزارت موثر تمام نخواهد شد.

سخنگوی وزارت اقتصاد تاکید کرد: «نگرانی ما این است که دوام این وضعیت شرایط اقتصاد ملی را بد می‌سازد و تا این وضعیت بر طرف نشود سرمایه گذار نمی‌خواهد که سرمایه‌گذاری کند واین می‌تواند به اقتصاد ملی زیان برساند».

 

تاخیر اعلام نتایج انتخابات، اقتصاد کشور را متضرر می سازد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد