آزادی-بیان-در-پروسه-صلح-باید-تضمین-شود

دفتر حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان اعلام نموده که اگر صلحی محقق شود، باید تضمین مشخصی برای حراست و حمایت از آزادی بیان و رسانه‌های افغانستان ارایه شود.

به  گزارش افغان نیوز: دفتر «نی» یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، می‌گوید که هرچند صلح خواست و آرزوی شهروندان کشور است، اما آزادی بیان و دست‌آوردهای رسانه‌ها نباید قربانی گفتگوهای صلح شود.

این نهاد می‌افزاید که با افزایش‌ تلاش‌ها برای انجام مذاکرات صلح، نگرانی‌هایی نیز در زمینه‌ی ارزش‌ها و حقوق شهروندی در فرایند این تلاش‌ها وجود دارد. بنابراین نگران از آینده‌ی حق آزادی بیان و حقوق رسانه‌های مستقل نیز موجود است. دفتر «نی» نگران است که مبادا پیشامد نتایج گفت‌وگوهای صلح، وضع محدودیت، تعلیق و یا حذف بخش‌هایی از حق آزادی بیان باشد.

این نهاد تاکید کرده که هیچ فرایندی نباید منجر به محدود شدن فعالیت رسانه‌های آزاد شود و بزرگ‌ترین دست‌‌آورد هفده سال اخیر در کشور فروبپاشد.

دفتر «نی» تاکید دارد که آزادی بیان به عنوان یک ارزش قابل حراست، در هرسندی که نتیجه‌ی گفتگوهای صلح پنداشته می‌شود، باید گنجانده شود. به گفته‌ی این نهاد، در پایان روند گفتگوهای صلح، اگر صلحی محقق شود، باید تضمین مشخصی برای حراست و حمایت زا آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها برای جامعه رسانه‌ی افغانستان ارایه شود. هم‌چنین دفتر «نی» تاکید کرده که رسانه‌ها باید از جریان گفتگوهای صلح آگاه شوند.

این نهاد هم‌چنین ابراز داشته که قاتلان روزنامه‌نگاران و عاملان خشونت در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها، با عقد هیچ موافقت‌نامه‌ی صلحی نباید عفو شوند.

آزادی بیان در پروسه صلح باید تضمین شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد