آغاز-رسیدگی-به-شکایات-انتخاباتی--هزارو-شکایت-ثبت-شده-است

کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که با پایان مهلت قانونی ثبت شکایات و اعتراضات بر نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، نزدیک به ۱۶ هزار و ۵۰۰ شکایت در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش افغان نیوز: زهره بیان شینواری رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز( پنج‌شنبه، 5 جدی) در نشست خبری گفت که روز گذشته( چهار شنبه، 4 جدی) مهلت قانونی ثبت شکایات و اعتراضات پایان یافت و 16 هزارو 500 شکایت در سراسر کشور در این کمیسیون به ثبت رسیده است.

رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که از مجموع شکایات ثبت شده نزدیک به 14 هزار آن مربوط به 33 ولایت کشوراست که باید دفترهای ولایتی کمیسیون‌ شکایات انتخاباتی بررسی و تحلیل کنند و نزدیک به 2هزار 300 شکایت و اعتراض دیگر آن که به دفتر مرکزی کابل به ثبت رسیده مربوط دفتر مرکزی کمیسیون می باشد.

خانم شینواری افزود: «از میان 16 هزار و 500 شکایت که به کمیسیون شکایات انتخاباتی به ثبت رسیده، نزدیک به 8 هزار آن  توسط دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، 4هزار 400 شکایت توسط دسته انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی، بیش از 3 هزارشکایت توسط دسته انتخاباتی دولت ساز و 15 شکایت دیگر توسط تیم امنیت و عدالت به ثبت رسیده است».

خانم شینواری تاکید کرد که کمیسیون‌های ولایتی شکایات انتخاباتی از امروز  کار رسیدگی به شکایات و اعتراضات مربوط به اعلام نخستین نتایج انتخابات ریاست جمهوری را آغاز نموده و مکلف است طی15 روز آینده که در قانون تعیین شده به شکایات رسیدگی نماید.

اما محمد قاسم الیاسی، منشی و سخنگویی کمیسیون شکایات انتخاباتی در پاسخ خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این کمیسیون ظرفیت رسیدگی به یک هزار و صد شکایت در روز را دارد، گفت: «ما همین نگرانی را داریم که براساس قانون انتخابات برای بررسی شکایات 39 روز کاری فرصت داریم اما سه روز آن گذشته و مشکل عمده این است که تمامی شکایات درکابل ثبت شده و کمیسیون ناگزیر است که بخشی از این شکایات را به ولایت‌های مربوطه ارسال و یا اسکن کند که این امر زمان‌گیر است».

 آقای الیاسی تاکید کرد که کمیسیون شکایات انتخاباتی تلاش دارد همان گونه که در مدت سه روزتوانست بیش از 16 هزار شکایات را ثبت کند، با کار شبانه روزی خواهد توانست در مدت معین به شکایت‌های ثبت شده بر بنیاد قانون و طرزالعمل‌های انتخاباتی رسیدگی نماید.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افزود آمار شکایات و اعتراضاتی که در کمیسیون ثبت شده  دور از انتظار است، هنوز کمیسیون نتوانسته آن را تصنیف و دسته بندی کند و شکایاتی که به ثبت رسیده شامل تخطی، تخلف و جرایم انتخاباتی می شود.

مولوی دین محمد عظیمی، معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز گفت که کمیسیون شکایات مطابق قانون و طرزالعمل های انتخاباتی، شکایات را تصنیف و بررسی کرده، در مورد آن تصمیم می‌گیرد.

او تاکید کرد: « اگر قانون به آرا صحت داد رای قابل اعتبار است و هر جایی که قانون به رای صحت نگذاشت رای اعتبار ندارد».

در اخیر مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی طی اعلامیه‌یی بیان داشتند: « کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی به تمام جوانب ذیدخل در پروسه انتخابات اطمینان می‌دهد که اعضای این کمیسیون در کمال صداقت و ایمان داری، به صورت بی طرفانه به تمام شکایات و اعتراضات، مطابق قانون و طرزالعمل‌های انتخاباتی رسیدگی خواهد نمود».

این همه در حالی است کمیسیون انتخابات روز یک‌شنبه همین هفته نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری را پس از سه ما تاخیر اعلام کرد که در آن محمداشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا در دور ابتدایی برنده  اعلام شد و عبدالله عبدالله با گرفتن ۳۹.۵۲ درصد در مقام دوم قرار گرفت.

آغاز رسیدگی به شکایات انتخاباتی / 16هزارو 500 شکایت ثبت شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد