ائتلاف-بزرگ-نامزدان-معترض-خواهان-بازشماری-آرای-۳۳-ولایت-اند

ائتلاف بزرگ نامزدان معترض انتخابات پارلمانی ۳۳ ولایت کشور خواهان بازشماری آرای ۳۳ ولایت شدند و گفتند که اگر به خواست آنها که جدا سازی آرای پاک از ناپاک اند رسیدگی نگردد، آنان پارلمان موازی ایجاد می کنند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: انتخابات پارلمانی، در ٢٨ و ٢٩ ميزان در ٣٢ ولايت کشور راه اندازى شده است. انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار با چند روز تاخير برگزار شده و قرار است اين انتخابات در غزنى، سال آينده راه اندازى شود. در این انتخابات، حدود ۲۵۰۰ تن در ۳۳ ولایت نامزد بودند، که حدود سی درصد آنرا نامزدان زن تشکیل می دهند.

امروز ده ها تن از نامزدان معترض کشور که زیر چتر ائتلاف ملی جمع شده و از حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای بین المللی خواستار شمارش مجدد تمامی آراى کشور و جدا کردن آراى بدون بایومتریک از سيستم بودند، گفتند که هرگاه حکومت و کمیسیون به خواسته های آنان پاسخ مثبت ندهد، پارلمان موازى را اعلام خواهند کرد.

خواجه محمد شفیق علوی رییس ائتلاف بزرگ نامزدان معترض دور هفدهم ولسی جرگه و يکتن از نامزدان ولايت کابل، امروز در نشست خبری در کابل گفت: "ما اینجا جمع شده ایم تا از آرای پاک مردم دفاع کنیم و نمی گذاریم با آرای پاک مردم معامله صورت گیرد."

او افزود که انتخابات پُر از تقلب بود و هرگاه کمیسیون آراى تقلبی را از آرای پاک مردم جدا نکند، درحالیکه دروازه کمیسیون های انتخاباتی را در مرکز وولایات بسته می کنند، پارلمان موازی را نیز ایجاد خواهند کرد.

روگل خیرزاد یکی از نامزدان معترض ولایت نیمروز نیز گفت که انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان، مسخره ترین و پُر تقلب ترین انتخابات بود و نیاز است تا انتخابات ولسی جرگه مجدداً برگزار شود.

موصوف، با بیان اینکه تا زمانی آرای پاک از ناپاک جدا نشود، نتایج انتخابات را قبول ندارند، گفت که به هیچ کس اجازه نمی دهند که با آرای تقلبی به ولسی جرگه راه پیدا کند و اگر ضرورت شود، دروازه های کمیسیون های انتخاباتى مرکز و ولايات را بسته خواهند کرد.

احمد خان احمدزوی نامزد انتخابات ولسی جرگه حوزه کوچی ها همچنان گفت که تقلب، در اکثریت مراکز به شمول مراکز کوچی ها صورت گرفت و زورمندان صندوق ها را به نفع نامزدان مورد نظر شان پُر کرد.

او گفت: "ما تنها به آرايی قناعت داریم که درج بایومتریک باشد و بارکود داشته باشد، یک رای را بدون دستگاه بایومتریک قبول نداریم."

احمد خان مسلم یکی دیگر از نامزدان معترض که به نمایندگی از نامزدان معترض کندهار صحبت می کرد، گفت که انتخابات مهندسی شده بود و باید باطل اعلام گردد.

وی افزود تا زمانیکه آراى پاک از ناپاک جدا نشود و نامزدانى که خودشان یا کسانی به نفع شان تقلب کرده اند، شناسایی و مجازات نشوند، هیچگونه اعلام نتایج را نمی پذیرند.

موصوف هشدار داد در صورت عدم رسیدگی به خواست آنان، دروازه های کمیسیون های انتخاباتی را در مرکز و ولایات بسته کرده تمامی انتخابات آینده را تحریم خواهند کرد

ائتلاف بزرگ نامزدان معترض خواهان بازشماری آرای ۳۳ ولایت اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد