احزاب-سیاسی-به-حکومت-و-کمیسیون-انتخابات-هشدار-دادند

جریان ها و احزاب سیاسی به حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات هشدار دادند که اگر به طرح پیشنهادی آنها در زمینه برگزاری انتخابات و حضور احزاب در این روند ملی توجه صورت نگیرد، همکاری خود را با کمیسیون به حالت تعلیق درمی آورند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: احزاب و جریان های سیاسی، امروز (یک شنبه 26 حمل) به حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات هشدار دادند که اگر به طرح پیشنهادی آنها در زمینه برگزاری انتخابات و حضور احزاب در این روند ملی توجه صورت نگیرد، همکاری خود را با کمیسیون مستقل انتخابات به حالت تعلیق در می آورند.

محی الدین مهدی، عضو حزب جمعیت اسلامی در برنامه خبری گفت: این کنفرانس خبری در ادامه کنفرانس خبری 2 حوت 1396 در هوتل سینا است که 28 تن از رهبران احزاب و جریان های سیاسی به شکل متحدانه موقف مشترک خود را در زمینه انتخابات صادر کردند.

آقای مهدی گفت: احزاب و جریان های سیاسی خواهان حضور پر رنگ در انتخابات پیش رو اند و بدون حضور احزاب در انتخابات دموکراسی معنا ندارد.

این عضو حزب جمعیت اسلامی بیان داشت: احزاب سیاسی هفته گذشته با رئیس جمهور نیز ملاقات کرده اند،  اما رئیس جمهور کدام علاقه خاص به حضور احزاب در روند انتخابات ندارد.

احزاب سیاسی طرح شش ماده ای را به حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات ارائه کرد که قرار ذیل است:

اول: انتخابات پارلمانی باید در ماه میزان 1397 برگزار شود.

دوم: به منظور جلوگیری از هدر رفتن آراء مردم به احزاب و ائتلاف ها؛ این آراء باید در داخل فهرست نامزدان شان قابل انتقال باشد.

سوم: برای تمامی باشندگان افغانستان اعم از مهاجرین،  بیجا شدگان داخلی، و کسانی که در مناطق ناامن به سر می برند؛ زمینه استفاده از حق رای شان فراهم گردد.

چهارم: هر افغان واجد شرایط باید بتواند به گونه ای مستقل و یا از آدرس حزب و ائتلاف مورد پسندش نامزد شود.

پنجم: از طریق ایجاد اتاق نظارت احزاب سیاسی در ساختار کمیسیون مرکزی و کمیسیون های ولایتی انتخابات، زمینه نظارت تاثیر گذار احزاب سیاسی بر تمامی پروسه های انتخابات فراهم شود، و هیچ تصمیم و اقدام کمیسیون های انتخاباتی به دور از نظارت و اشراف احزاب انجام نشود.

ششم: مرکز و محلات رای دهی باید به گونه ای عادلانه ساخته شوند، مراکزی که در ولایات مختلف به دلایل امنیتی حذف شده اند مجدداً بررسی دقیق شوند و گزارش آن در اختيار احزاب سیاسی قرار گیرد.

این احزاب سیاسی خواهان برگزاری انتخابات سالم و عادلانه شدند.

اسدالله سعادتی عضو حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفت: حکومت و کمیسیون بهانه تراشی میکنند و نمی خواهند که احزاب سیاسی نقش در انتخابات داشته باشند که این بهانه تراشی سبب بی اعتباری نتیجه انتخابات خواهد شد.

آقای سعادتی تاکید کرد: خواست احزاب سیاسی مشروع است و اگر مورد توجه حکومت و کمیسیون صورت نگیرد، این احزاب همکاری خود را با کمیسیون به حالت تعلیق در می آورد.

بشیر احمد ته ینج عضو حزب جنبش ملی گفت: اگر احزاب سیاسی در انتخابات پیش رو اشتراک نکنند، نتیجه آن با سوال همراه خواهد بود.

آقای ته ینج گفت: نگرانی جدی دیگر احزاب سیاسی این است که امنیت برگزاری انتخابات با مشکل مواجه است.

وی از ارگان های امنیتی خواست که آن تعداد مرکزهای که به دلیل نبود امنیت انتخابات برگزار نميشود دوباره یک بررسی  دقیق کند.

قابل ذکر است که 28 حزب سیاسی حدود دو ماه قبل ائتلاف را ایجاد کردند که در پروسه انتخابات نقش بازی کند.

احزاب سیاسی به حکومت و کمیسیون انتخابات هشدار دادند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد