درصد-باشندگان-بامیان-تذکره-ندارند

اعضای شورای ولایتی بامیان طی کنفرانس خبری با ابراز نگرانی گفتند؛ ۵۰ درصد زنان و ۲۰ درصد مردان در سطح این ولایت تذکره ندارند.

به گزارش افغان نیوز: این کنفرانس خبری در حال از آدرس شورای ولایتی این ولایت برگزار شد که ریاست امور انتخاباتی ولایت بامیان طی محفلی با حضور داشت مقامات محلی به صورت رسمی ثبت نام رای دهندگان را آغاز کردند و روند ثبت نام بر مبنای داشتن تذکره می باشد.

اعضای شورای ولایتی، ولایت بامیان طی کنفرانس خبری حکومت را مورد انتقاد قرار داده و گفتند که 50درصد زنان و 20 درصد مردان در مرکز و ولسوالی های ولایت بامیان تذکره ندارند و اگر حکومت هرچه عاجل به این مسٔله توجه نکند 50 درصد زنان و 20 درصد مردان این ولایت از حق رای شان محروم می شوند.

محمدحسن اسدی، عضو شورای ولایتی بامیان در این مورد می گوید؛ وقت ثبت نام رای دهندگان با توجه به این که اکثر زنان در ولایت بامیان تذکره ندارند محدود است و در این مدت کم به دلیل دور دست بودن و خرابی راه  ها زنان نمی توانند تذکره برای رای دادن بگیرند. متاسفانه حکومت هنوز برای توزیع تذکره در محلات و قره قصبات کاری انجام نداده و در جلسه که ما با کمیسیون امور انتخابات  و کارمندان احصایٔیه  داشتیم آنها گفتند که هنوز دفتر اساس  و برگه های تذکره برای ما نرسیده است.

عبدالاحد بینوا عضو دیگری شورای ولایتی که از ولسوالی کهمرد ولایت بامیان می باشد می گوید در ولسوالی کهمرد این رقم خیلی بالا است و بیش از 90 درصد  زنان در این ولسوالی تذکره ندارند.« در دوره قبلی کارت های رای دهی به شکلی بود که به تذکره ربط نداشتند، مردم کارت گرفتند ولی تذکره نگرفتند، اما در این دوره اگر برای خانم ها تذکره توزیع نشود بیش از 90 درصد خانم ها از حق رای شان محروم می شوند. به گفته اعضای شورای ولایتی ولایت بامیان، تعداد از زنان که فارغ از صنف دوازده می باشند و یا کدام سفرسیاحتی خارج از کشور داشته اند، دارای تذکره تابعیت می باشند، آنان علاوه کردند که حکومت باید پیش از ثبت نام رای دهندگان توزیع تذکره را به صورت سیار در جای های دور دست آغاز می نمود.

صابره بانوی 35 ساله که باشنده منطقه دوکانی ولایت بامیان می باشد برای گرفتن تذکره به مدیریت ثبت احوال نفوس آمده است، او می گوید؛ من از صبح که از خانه بیرون شدم تا به حال به دنبال کارهای تذکره ام هستم و شاید تا یک روز دیگر تذکره ما خلاص شود.» به گفته ی صابره، بانوان زیادی در منقطه شان اند که تذکره ندارند.

در همین حال، محمد طاهر حسنی، مدیر ثبت و احوال نفوس ولایت بامیان با تایید نگرانی ها گفت که ما به زودی توزیع تذکره در محلات را آغاز می کنیم. وی افزود:« پرسونل که توزیع تذکره در محلات را پیش می برند کاملا استخدام شده و آموزش دیده، صرف مهر ، اوراق و دفتر اساس از مرکز نرسیده است.»

ولایت بامیان در مرکز کشور از جمله ولایت های است که حضور زنان در انتخابات های گذشته بدون کدام تهدیدات امنیتی و باور های سنتی پر رنگ بوده است، در انتخابات آینده هم، زنا در این ولایت شور  و شوق زیاد دارند که رای بدهند، ولی نداشتن تذکره از موانعی است که اگر حکومت توجه نکند ممکن است بانوان زیادی در ولایت بامیان از حق رای شان محروم شوند که این مسٔله نگرانی شهروندان بامیان را برانگیخته است.

70درصد باشندگان بامیان تذکره ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد