از-نود-و-هفتمین-سالروز-استقلال-کشور-در-کابل-تجلیل-شد

گرامیداشت از نود و هفتمین سال یاد استرداد و استقلال کشور توسط شاه امان‌الله خان در سال ۱۹۱۹ میلادی از سوی شمار از فعالان مدنی در کابل تجلیل شد.

به گزارش آٰژانس افغان خبر: شماری از مقامات کشور، امروز سه‌شنبه (۲۶ اسد) در مراسم تجلیل از نود و هفتمین سال گرد استقلال کشور می‌گویند: ارج‌گذاری به این روز، گرامی داشت از خون شهدای این وطن است که برای دفاع از خاک افغانستان جان‌های شانرا ازدست‌داده‌اند.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان ضمن تبریکی سال روز استقلال کشور؛ گفت: ۹۷ سال قبل از این روز، امان‌الله  خان با شجاعت و درایتی که داشت توانست کشور را از استعمار انگلیس آزاد  سازد و افغانستان را در لیست کشورهای آزادشده از چنگ اشغالگران قرار دهد.

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان از دستاوردهای غازی امان‌الله خان یادکرد و تأکید نمود؛ تجلیل نمودن و درود فرستادن به روح  این  شهدا کافی نیست بلکه از شجاعت و شهامت آنان درس وطن‌دوستی و اتحاد آموزیم.

وی اظهار داشت؛ استقلال سیاسی بدون استقلال نظامی و اقتصادی ممکن نخواهد بود و کشوری که ازلحاظ نظامی و اقتصادی وابسته به کشورهای خارجی باشد نمی‌تواند به خودکفایی برسد.

آقای عالمی بلخی اضافه کرد؛ اگر کشوری استقلال سیاسی نداشته باشد همیشه متکی به کشورهای بیگانه بوده و تحت امر آن‌ها کارخواه کرد. و در صورت سرپیچی از گفته‌های کشور برتر با تحریم کمک‌هایشان مواجه می‌شوند.

او علاوه نمود استقلال فرهنگی نیز ازجمله نیازهای یک کشور است و وابستگی به عنعنات، آداب‌ورسوم کشورهای خارجی از اعتبار یک کشور می‌کاهد و میراث بزرگانشان  را زیر تأثیر قرار می‌دهد.

داکتر فریدون بارکزی، رئیس بنیاد وحدت ملی بارک تصریح نمود که کشور ما مهد شخصیت‌های بزرگ ملی و جهانی بوده است که برای حفظ خاکشان رزمیده اند.

رئیس بنیاد  وحدت ملی بارک ادامه می‌دهد که افغانستان بزرگ‌ترین دولت‌مردان تاریخ را در خود پرورش داده‌اند که هرکدام الگوی برای نسل‌های بعدی است.

داکتر فریدون بارکزی اظهار نمود؛ دشمنان افغانستان آرامی  و آزادی این کشور را با اختلافات درون قومی به اغتشاش کشانیده و اتحاد و امنیت را از بین می‌برد.

وی افزود: ازآغازایجاد حکومت وحدت ملی پیشنهاد ما به رهبران حکومت این بود که موفقیت این حکومت مشروط بر ایجاد فضای اعتماد، صداقت و روحیه همکاری می‌باشد؛ اما اختلافات درون حکومتی مانع اجرایی شدن این برنامه‌ها گردید.

از نود و هفتمین سالروز استقلال کشور در کابل تجلیل شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد