استقلال-فکری-باید-افغانستان-شمول-گردد

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور می گوید؛ اگر افغانان استقلال فکری نمی داشتند، در قرن نزده و قرن بیست، استقلال شان را حفظ کرده نمی توانستند. بنابراین مشورت، تحمل، تساهل، شنیدن و درک کردن یک دیگر بخشی از استقلال فکری ماست، که باید افغانستان شمول گردد.

به گزارش افغان نیوز: رییس جمهور غنی در مراسم گرامی‌داشت از ۹۹‌مین سال‌روز استرداد استقلال کشور گفت که از نظر تاریخی ویژه‌گی مهم ما این بوده کهاستقلال فکری داشتیم، اگر افغانان استقلال فکری نمی داشتند نه در قرن نزده و نه در قرن بیست ما استقلال خود را حفظ کرده می توانستیم.

وی افزود؛ ابر قدرت های وقت جهان به اثر جهاد و مقاومت مردم افغانستان و اراده غازیان افغانستان شکست خوردند. حالا در یک جامعه زندگی میکنیم که میلیون ها هموطنان ما مثل خواهر ما صافی صاحب و ما و بانوی اول دوباره به وطن برگشتیم. اما هنوز هم میلیون ها مهاجر افغان در بیرون کشور اند.

آقای غنی تاکید داشت که استقلال فکری باید به یک تعریف وسیع افغانیت مبدل گردد. از هر افغان در هر گوشه دنیا حکومت وحدت ملی تقاضای خدمت به افغانستان دارد. در ساختن و رفاه افغانستان ما سر هر افغان صدا می کنیم که سهم فعال بگیرند. زیرا ساختن نسبت به خراب کردن به مراتب دشوارتر است و قصر دارالامان نمونه اش است. اما آثار بازماندن اراده و ساختن به مراتب دل گوارتر است و این لازم بر این است که ما باید از رقابت های منفی دست برداریم و برای آبادانی و شگوفایی کشور خود، یک‌دیگر را به رقابت های مثبت تشویق نمائیم.

رییس جمهور گفت که بدون داشتن استقلال فکری شکل حکومتداری تغییر نمی‌کند. زیرا مشورت، تحمل، تساهل، شنیدن و درک کردن یک دیگر بخشی از استقلال فکری ماست، که باید افغانستان شمول گردد. وحدت ملی ما ضامن گرنتی آیندهء ماست. هیچ افغان از هیچ افغان کمتر نیست و هیچ افغان از هیچ افغان برتر نیست و ما باید همه روز افغانستان شمول فکر کنیم و وحدت ملی خود را به حیث هدیه هزارها سال که پدرها، پدرها و پدرهای ما به ما میراث گذاشتند، حفظ، تحکیم و توسعه بدهیم.

استقلال فکری باید افغانستان شمول گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد