اشرف-غنی-در-تعهد-صلح-با-حکمتیار-پایبند-است

ریاست جمهوری در واکنش به گزارش اخیر یکی ار رسانه های کشور مبنی بر پشیمان بودن رئیس جمهور از توافق صلح با حزب اسلامی ؛ بر تمامی تعهدات خود با گلبدین حکمتیارتاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: دواخان‌ مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری می گوید: موضع اشرف غنی در رابطه با صلح مشخص بوده و او به عنوان رئیس جمهور کشور از توافق صلح با حزب اسلامی هرگز پشیمان نشده است.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افزود: توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی امضا و همچنان نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل پاک شده است.

مینه‌پال اظهار داشت: کمیته اجرای مواد توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به طور جدی برای اجرایی شدن تلاش می‌کند اما تحقق و اجرای کامل توافق‌نامه به مرور زمان صورت می‌گیرد.

آزادی زندانیان حزب اسلامی، حذف تحریم‌ها از این حزب و حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل از مهمترین تعهدات دولت کابل بود.

اما روزنامه چاپ کابل امروز به نقل از یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری گزارش داد که برخی از شرایط دولت کابل توسط حزب اسلامی عملی نشده و در عین حال توقعات زیاد این حزب نیز قابل اجرا نیست و رئیس جمهور به همین دلیل از توافق با حزب اسلامی پشیمان شده است.

این روزنامه گزارش داده بود که یکی از دلایل پشیمانی اشرف غنی این است که گروه‌های مسلح حامی حزب اسلامی در مناطقی از افغانستان هنوز علیه دولت می‌جنگند و در برخی مناطق که براساس توافقنامه تصور می‌شد حزب اسلامی نفوذ دارد نیز نادرست بوده است.

از سویی هم این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که امین‌ کریم رئیس هیآت مذاکره کننده این حزب نیز بازداشت برخی از اعضای حزب اسلامی را در سفر به کابل به دلیل مخالفت برخی از گروه‌ها در داخل دولت خوانده بود.

با این هم ، به نظر می‌رسد که با وجود تلاش‌های حزب اسلامی برای آمدن حکمتیار به کابل، زمینه حضور وی هنوز فراهم نشده است.

اشرف غنی در تعهد صلح با حکمتیار پایبند است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد