افتتاح-مجتمع-مشارکت-دولت‌داری-باز-افغانستان

مجتمع مشارکت دولت‌داری باز افغانستان با حضورداشت محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به هدف بهبود شفافیت و حساب دهی نهاد های دولتی در کابل افتتاح گردید.

به گزارش افغان نیوز: در مراسمی که به این مناسبت در ارگ برگزار گردید، اعبدالسبحان رووف معاون پالیسی، نظارت و بررسی ریاست عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری، در مورد چگونگی عضویت افغانستان در این مجتمع معلومات داده گفت: مشارکت دولتداری باز یا  Open Government Partnership (OGP) به منظور ارتقای شفافیت، حسابدهی و پاسخگویی حکومت‌ها و توانمندسازی شهروندان، در سال ۲۰۱۱ تأسیس گردید و تا اکنون به تعداد ۷۵ کشور توانسته اند، عضویت این نهاد را کسب کنند.

دولت افغانستان با تکمیل نمودن ۸۸ درصد معیار ها، عضویت مشارکت دولتداری باز را به تاریخ ۱۸ قوس ۱۳۹۵، کسب نموده است.

رووف، خاطر نشان کرد: دولت‌های که عضویت مشارکت دولتداری باز را کسب می‌نمایند، متعهد می‌گردند تا برنامه عمل ملی خویش را جهت ارتقای پاسخگویی، حساب دهی و شفافیت در مشارکت با شهروندان شان، طرح و تطبیق نمایند.

وی افزود که دولت های عضو برای طرح و تطبیق برنامه های عمل ملی شان، باید مجتمع مشارکت ملی دولت داری باز را ایجاد نمایند و دولت افغانستان در این خصوص اجراات اساسی از جمله ایجاد سکرتریت مشارکت دولت‌داری باز در چوکات ریاست عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری، مرور اسناد استراتیژیک و ترجمه اسناد مهم به زبان های ملی، تدویر جلسات مقدماتی با وزارت ها و ادارات مستقل، ترتیب طرح ایجاد مشارکت دولت داری باز افغانستان، ایجاد کمیته گزینش نهادهای مدنی و انتخاب ۱۵ نهاد مدنی واجد شرایط برای عضویت در مجتمع دولت‌داری باز، نموده است.

داکتر ثریا یوسفزی رئیس کمیته گزینش نهادهای جامعه مدنی برای مجتمع مشارکت دولت‌داری باز افغانستان صحبت نموده گفت: حکومت داری خوب باعث مشروعیت نظام، اشتراک گسترده سیاسی ملت، ایجاد محیط مناسب، حاکمیت قانون، رعایت ارزش های بشری، فرهنگ حسابدهی برای مردم، شفافیت در نظام، نهادینه شدن اصول و مسئولیت پذیری در مقابل برنامه های ملی و بین المللی می گردد و راه را برای ایجاد تعادل و توازن در ساختار نظام باز می کند.

وی ابراز آرزومندی کرد که ایجاد این مجتمع به اشتراک نمایندگان دولت و جامعه مدنی در راستای رسیدن به اصل حکومت‍‌‌داری خوب بی‌انجامد و از این طریق فاصله میان مردم و حکومت کاهش یابد.

داکتر ثریا یوسفزی گفت که بیایید فرهنگ معافیت را در این کشور خاتمه دهیم و همه در هر مقام و منصبی که هستیم، قانون را ابتدا بالای خود و فرزندان خود تطبیق کنیم.

تادامیچی یاماموتو نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان صحبت نموده، گفت: با عضویت افغانستان در این نهاد، دولت افغانستان تعهد خود را در زمینه حکومت‌داری خوب به نمایش گذاشت.

وی افزود که آغاز این برنامه یک اقدام نیک در راستای حکومت‌داری خوب است که با استفاده از آن حکومت افغانستان و جامعه مدنی می توانند مشترکاً کار کنند.

تادامیچی یاماموتو گفت که افغانستان در راستای مبارزه با فساد اداری با ایجاد مرکز عدلی و قضایی و تصویب استراتیژی مبارزه علیه فساد اداری، پیشرفت های خوبی داشته است.

افتتاح مجتمع مشارکت دولت‌داری باز افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد